کشاورز الهه، ابراهیمی قوام صغری. آموزش شیمی و بیوشیمی در علوم پزشکی: ضرورت بکارگیری طرحوارههای جنبشی در کلاس مجازی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :87-89
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1289-fa.html
گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، keshavarz84@yahoo.com
چکیده: (962 مشاهده)
بسیاری از رشته ها در مجموعه ی علوم پزشکی و علوم پایه بر بستر علم شیمی و بیوشیمی پایه گذاری شده است. اندیشه های جدیدی که فراگیران در مواجهه با مفاهیم انتزاعی شیمی با آنها برخورد می کنند اغلب خارج از قلمرو مفهومی آنان قرار دارد و معمولا به ایجاد مفاهیم بدیل و بدفهمی منجر می شود. بعلاوه فراگیران برای درک مفاهیم انتزاعی، در فضای یادگیریِ مجازیِ برخط و نابرخط با چالش های مضاعفی روبرو هستند. به منظور غلبه بر مشکل درک مفاهیمِ یادگیرندگان در فضای مجازی و بهبود یادگیری در وضعیت کرونایی، استادان می توانند متناسب با موضوع درسی، از آن دسته از قیاس های مناسب در کلاس های شیمی و بیوشیمی استفاده کنند که طرحواره ی حرکتی را در ذهن فراگیران ایجاد می کند. آشنایی آموزشگر با قیاسگری و تهیه محتوای مبتنی بر تکنیک انیمیشن و تصویرهای گرافیکی پویا که ایجاد بازنماییِ حرکتی را در قیاس های به کار رفته در ذهن یادگیرنده تسهیل می کند، به جای سخنرانی یکسویه در کلاس های مجازیِ برخط و یا محتوای نابرخط توصیه می شود.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/11/11 | پذیرش: 1401/3/5 | انتشار: 1401/3/31