Taltamoor F, Javdani H, Allami A. Experiences of Medical Residents and Faculty Members on Adhering to Professional Commitments and Training during Covid Pandemic: A Qualitative Study. jmed 2022; 17 (1) :15-30
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1278-fa.html
تلتمور فهیم، جاودانی حسین، علامی عباس. تجربیات دستیاران و اعضای هیئتعلمی در مورد پایبندی به تعهدات حرفهای و چالش آموزش در پاندمی کرونا: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :15-30
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1278-fa.html
دانشکده پزشکی، گروه بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران. ، allami9@yahoo.com
چکیده: (874 مشاهده)
مقدمه: افزایش رفتارهای غیرحرفهای در همهگیری کوید-19 میتواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دستیاران و اعضای هیئتعلمی در مورد مشکلات پایبندی به تعهدات حرفهای در دوره همهگیری کوید-19 و تأثیرات آن بر آموزش بالینی صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، چهارده نفر از اعضای هیات¬علمی بالینی و دستیاران تخصصی عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ۱۳۹9، از طریق مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته، تجربیات خود را در زمینه مشکلات مرتبط با تعهدات حرفه¬ای در مراکز آموزشی-درمانی به اشتراک گذاشتند. متن مصاحبه¬های ضبطشده پس از مکتوب¬سازی بر اساس رویکرد Colaizzi تجزیه¬و¬تحلیل شدند.
نتایج: تعداد 90 کد اولیه استخراجشده با توجه به دو حوزه اصلی مورد مطالعه، طبقه¬بندی شدند: مشکلات موجود در زمینه رعایت تعهدات حرفه¬ای و تأثیرات همه¬گیری کووید-19 بر فعالیت¬های آموزشی- پژوهشی مؤثر بر تعهدات حرفه¬ای. در مورد اول، سه مضمون اصلی مشتمل بر کاهش ارتباط مؤثر با بیماران، عدم اضرار به بیمار و مخدوش شدن اصل عدالت و در مورد دوم، دو مضمون افزایش رفتارهای غیر¬حرفهای فراگیران در برخورد با بیماران (کاهش کمیت و کیفیت آموزش¬ها، نظارت و تعامل بالینی با بیماران) و افزایش رفتارهای غیرحرفه¬ای در حوزه پژوهش آشکار گردید.
نتیجهگیری: مهمترین مشکل مرتبط با تعهدات حرفهای در همهگیری کووید-19، اضافه بار نقش و اختلال در ارتباط پزشک و بیمار است. با توجه به تأثیر زیاد الگوبرداری بر رفتار حرفهای دانشجویان، گنجاندن آموزشهای مرتبط جهت تقویت نقش الگویی، میتواند از بروز این آسیبها در محیطهای بالینی بکاهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/3/31