دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 76-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farnamian Y, Rasmi A. The association between medicine and literature. jmed. 2022; 17 (1) :66-76
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1274-fa.html
فرنامیان یگانه، رسمی عاتکه. ارتباط پزشکی و ادبیات بر مبنای تأثیر و تأثر. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :76-66

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1274-fa.html


دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، rasmi1390@yahoo.com
چکیده:   (51 مشاهده)
مقدمه: ارتباط متقابل علم پزشکی و ادبیات، امری انکارناپذیر است. بدیهی است که ادبیات با نظریات کسانی که در فضای پزشکی قرار دارند، غنا یافته و نویسندگان پزشک در حوزه ادبیات شاهکارهایی آفریده‌­اند؛ و متقابلاً حرفه پزشکی نیز مدیون کسانی است که با مهارت­‌های ادبی به انتقال دیدگاه‌­های خاص به عموم مردم توفیق­یافته‌ اند و اخلاق و فضیلت‌­های انسانی را در این حرفه تعلیم داده­‌اند.
روش بررسی: این پژوهش با تکیه بر شاهکارهای ادبی به صورت توصیفی و تحلیلی، تأثیر و تأثر ادبیات و پزشکی را بر همدیگر مورد بررسی قرار می­دهد.
نتایج: : اگر ادبیات وامدار علم پزشکی است، علم پزشکی نیز از ادبیات متأثر است. از آن­‌جا که هدف یک اثر ادبی، برانگیختن همدردی در خواننده یا تماشاچی است طرح رنج یک بیمار در یک اثر ادبی، باعث ایجاد یک همدردی پرشور در پزشک شده و پزشک را مجبور کرده یا به او الهام می­‌بخشد تا در مورد رنج بیمار اقدامی کرده باشد که اگر این همدردی به همدلی بینجامد مؤثرتر عمل خواهدکرد. علاوه بر آن ادبیات، باعث تحریک حس مسئولیت و تعهد در برابر همنوع بوده و در تنظیم شرح حال بیمار و تشخیص و درمان بیماری توسط پزشک نیز نقش مهمی دارد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان پزشکی با خواندن ادبیات، علاوه بر یافتن مهارت در شرح­حال­نویسی و تشخیص و درمان، تعهد و همدلی را می­‌آموزند، تعهد و همدلیی که در کاهش درد و رنج بشری مؤثر خواهد افتاد.

واژه‌های کلیدی: پزشکی، ادبیات، اخلاق، تعهد، همدردی
متن کامل [PDF 785 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/10/6 | پذیرش: 1401/1/14 | انتشار: 1401/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb