دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 299-296 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinsabet A, vafaei B, shokri-khirabadi M, khodaei-varposhti M. Research in Echocardiography Education: Introduction to Qualitative Research Methods. jmed. 2022; 16 (4) :296-299
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1271-fa.html
حسین ثابت علی، وفایی بهاره، شکری خیرآبادی محسن، خدائی ورپشتی مهدی. پژوهش در آموزش اکوکاردیوگرافی: شناخت روش های پژوهش کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :299-296

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1271-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، ali_hosseinsabet@yahoo.com
چکیده:   (202 مشاهده)
امروزه بسیاری از آموزشگران بالینی که خود پژوهشگر در زمینه بالینی یا در زمینه آموزش پزشکی می­باشند، به طور عمده از پژوهش کمی بهره می­گیرند و درصدد تعیین روابط بین متغیرها و شناسایی رابطه علی و معلولی بین تعداد معدودی از متغیرها در تعداد زیادی از افراد می­باشند. آن­ها در پی چرایی پدیده­ها در محیطی که پژوهشگران آن را تدارک دیده­اند، می باشد. اما پژوهش کمی نمی­تواند چگونگی پدیده­ها را روشن نماید، در­حالی که پژوهش کیفی با مطالعه تعدادی زیادی از متغیرها در تعداد کمی از افراد، در محیطی طبیعی، توانایی شناخت چگونگی را دارد (3-1). در اکوکاردیوگرافی که یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی از قلب می­باشد و هسته بسیاری از تصمیم­گیری های بالینی در رشته بیماری­های قلب و عروق می­باشد، آموزشگر بالینی نیاز به کسب مجموعه­ای پیچیده از مهارت­های شناختی، ادراکی و بدنی دارد. از این رو شناخت و درک کامل و عمیق محیط آموزشی در شرایط طبیعی توسط آموزشگر می­تواند به فراگیر برای یادگیری بهتر کمک نماید. در این نوشتار به معرفی مختصر پژوهش کیفی و رویکردهای آن در بستر آموزش اکوکاردیوگرافی می پردازیم.undefined
متن کامل [PDF 241 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: قلب
دریافت: 1400/9/20 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb