دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 284-276 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lotfi F, kowsari M, najafipour S. A Study of the Implementation of Clinical Teaching Standards Submitted by the Ministry of Health from Viewpoints of Medical Students in Jahrom University of Medical Sciences (Cross-sectional Study). jmed. 2022; 16 (4) :276-284
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1258-fa.html
لطفی فرهاد، کوثری مجید، نجفی پور صدیقه. بررسی اجرای استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم (مطالعه مقطعی). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :284-276

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1258-fa.html


دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، najafipourse94@gmail.com
چکیده:   (191 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان نقش مهمی در شناخت مشکلات و بهبود سطح کیفی آموزش دارد. این مطالعه با هدف ارزشیابی آموزش بالینی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر اساس استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر به روش سرشماری بر روی 100 نفر از کارورزان، کارآموزان پزشکی اجرا شد. ابزار جمع­‌آوری اطلاعات، چهار پرسشنامه حاوی 51 سؤال درخصوص استاندارد­های آموزش درمانگاهی، راند­های آموزشی، گزارش صبحگاهی و گراندراند منطبق با استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با تعیین آلفای کرونباخ انجام شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 داده­‌ها تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافته­‌ها نشان داد، از نظر دانشجویان کارورز راند آموزشی با 3/87 درصد بیشترین امتیاز و گزارش صبحگاهی با 5/46 درصد پایین‌ترین امتیاز را کسب کردند. آزمون­‌های آماری نشان داد بین دانشجویان کارورز و کارآموز از لحاظ امتیاز داده شده به استاندارد­های گراندراند و راند آموزشی تفاوت معنی‌­دار وجود داشت (05/0> P). ازدیدگاه دانشجویان این مطالعه، راند آموزشی بطور نسبی وضعیت مطلوبی درمقایسه با استاندارد­های اعلامی وزارت بهداشت داشت.
نتیجه‌گیری: برخی مداخلات آموزشی برای رعایت بهتر استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت ضروری می‌­باشد.

 
متن کامل [PDF 701 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb