lotfi F, kowsari M, najafipour S. A Study of the Implementation of Clinical Teaching Standards Submitted by the Ministry of Health from Viewpoints of Medical Students in Jahrom University of Medical Sciences (Cross-sectional Study). jmed 2022; 16 (4) :276-284
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1258-fa.html
لطفی فرهاد، کوثری مجید، نجفی پور صدیقه. بررسی اجرای استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم (مطالعه مقطعی). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :276-284
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1258-fa.html
دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، najafipourse94@gmail.com
چکیده: (1343 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان نقش مهمی در شناخت مشکلات و بهبود سطح کیفی آموزش دارد. این مطالعه با هدف ارزشیابی آموزش بالینی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر به روش سرشماری بر روی 100 نفر از کارورزان، کارآموزان پزشکی اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، چهار پرسشنامه حاوی 51 سؤال درخصوص استانداردهای آموزش درمانگاهی، راندهای آموزشی، گزارش صبحگاهی و گراندراند منطبق با استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با تعیین آلفای کرونباخ انجام شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 دادهها تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد، از نظر دانشجویان کارورز راند آموزشی با 3/87 درصد بیشترین امتیاز و گزارش صبحگاهی با 5/46 درصد پایینترین امتیاز را کسب کردند. آزمونهای آماری نشان داد بین دانشجویان کارورز و کارآموز از لحاظ امتیاز داده شده به استانداردهای گراندراند و راند آموزشی تفاوت معنیدار وجود داشت (05/0> P). ازدیدگاه دانشجویان این مطالعه، راند آموزشی بطور نسبی وضعیت مطلوبی درمقایسه با استانداردهای اعلامی وزارت بهداشت داشت.
نتیجهگیری: برخی مداخلات آموزشی برای رعایت بهتر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت ضروری میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار: 1400/11/17