Mansourian Z, Karimi Moonaghi H, Jamali J, KhajaviRad A, Ashrafifard H. Examining the Related Factors Associated with Increased Length of Study in PhD Students in Mashhad University of Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members, Students and Academic Staffs. jmed 2022; 16 (4) :227-243
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1253-fa.html
منصوریان زهرا، کریمی مونقی حسین، جمالی جمشید، خواجوی راد ابوالفضل، اشرفی فرد حوراء. بررسی عوامل مرتبط با افزایش طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :227-243
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1253-fa.html
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، h.ashrafifard@yahoo.com
چکیده: (1185 مشاهده)
مقدمه: بهعلت حساسیت شغلی رشتههای علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، عواقب افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان گریبانگیر جامعه و نظام سلامت خواهد شد. نظر به اهمیت طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی و کمبود اطلاعات در مورد علل افزایش آن، این مطالعه به منظور شناسایی عوامل مرتبط از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. تعداد 118 نفر عضو هیأت علمی در تکمیل پرسشنامهها مشارکت کردند. درخصوص کارکنان آموزش نیز 37 نفر و از میان دانشجویان 71 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرماافزار SPSS نسخه 24 و همچنین روش کیفی تحلیل محتوی کمی انجام شد.
نتایج: عوامل مرتبط با پایاننامه از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش به ویژه زمانبر بودن چاپ مقاله شرط دفاع، بیشترین تأثیر را بر افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی داشت. در تحلیل محتوی کمی نیز بیشترین عوامل تأثیرگذار از دیدگاه دانشجویان عوامل مرتبط با پایاننامه و از دیدگاه اساتید و کارکنان عوامل فردی بودند.
نتیجهگیری: بنا بر نتایج لازم است تا فرایند اعطا گرنت اصلاح گردد. مدت زمانی که دانشجو منتظر چاپ مقاله است، از مدت تحصیل وی کسر گردد. به آن دسته از پروژههای تحقیقاتی که دچار وقفه شدهاند ترم تحصیلی اضافهای بدون درج در سنوات اختصاص یافته و همچنین سازوکار افزایش حمایتهای مالی از دانشجو در طول دوره تحصیل وی تدوین گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/8/22 | انتشار: 1400/11/17