دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 270-257 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami A, Abedi F, Ramazanzade K, Farrokhfall K. The Necessity of Art Integration in Medical Education from the Viewpoints of Education Experts. jmed 2022; 16 (4) :257-270
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1248-fa.html
بهرامی افسانه، عابدی فرشید، رمضان زاده خیرالنسا، فرخفال خدیجه. لزوم ادغام هنر در آموزش علوم پزشکی از دیدگاه خبرگان حوزه‌ی آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :257-270

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1248-fa.html


مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، kfarrokhfall@yahoo.com
چکیده:   (1123 مشاهده)
مقدمه: پزشکی فقط یک علم بیولوژیک نیست، بلکه هنر برخورد با ابعاد انسانی و معنوی را نیز شامل می‌­شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی نظر متخصصان آموزش‏پزشکی کشور و دانشجویان در خصوص ادغام ‏هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی صورت گرفت.
روش بررسی: دراین پژوهش چند­روشی (multi-method) 22 نفر از خبرگان برجسته‌ حوزه ‏آموزش و 35 نفر از دانشجویان آموزش پزشکی کشور شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ی محقق ساخته با هفت سوال در مورد ضرورت تلفیق هنر در آموزش پزشکی بود که به طور همزمان مطالعه کمی، مطالعه کیفی و تحلیل داده­‌ها انجام شد. روش کمی مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر اساتید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (83/0 = α) تأیید شد.
نتایج: 100 درصد از خبرگان و 80 درصد از دانشجویان آموزش پزشکی کشور، موافق تلفیق هنر در آموزش ‏پزشکی بودند و اذعان داشتند که به‏طور رسمی در دانشگاه­‌های کشور وجود ندارد و گنجاندن آن را در برنامه ‏درسی پزشکی را لازم دانستند. از دیدگاه شرکت‌کنندگان، هنر درآموزش پزشکی کاربرد­‌های فراوانی ازجمله بهبود یاددهی و یادگیری، ارتقاء خلاقیت، ارتقاء عواطف، ماندگاری مطالب در ذهن، یادگیری کاربردی و پرورش تفکر انتقادی و خلاق دارد.
نتیجه‌گیری: مجموعه‌ی نظرات خبرگان و دانشجویان بر ضرورت ادغام هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی و نیز بکارگیری شیوه یاددهی- یادگیری بر مبنای هنر در رشته­‏های علوم‏ پزشکی تأکید داشتند. اما بهتر است به‏گونه­‏ای باشد که بار آموزشی بیشتری به دانشجویان تحمیل نشود.
متن کامل [PDF 933 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/19 | پذیرش: 1400/8/18 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb