دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 149-146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi E, Amirpoursaeed F. Netiquette and its application in virtual learning: a vital necessity in medical universities during the COVID-19. jmed. 2021; 16 (2) :146-149
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1240-fa.html
مرادی اسحاق، امیرپورسعید فاطمه. نتیکت (Netiquette) و بکارگیری آن در آموزش مجازی: ضرورتی حیاتی در دانشگاههای علوم پزشکی در دوران پاندمی کروناویروس. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :149-146

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1240-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. ، moradi.i90@gmail.com
چکیده:   (768 مشاهده)
با گسترش پاندمی COVID-19 در سراسر جهان و نیز در ایران، اکثرا بخش ها بخصوص آموزش عالی تحت تاثیر قرار گرفتند. این پاندمی سیستم های آموزشی را با یکی از بزرگترین چالش ها در پنجاه سال گذشته روبرو ساخته است. واژه " نتیکت " (Netiquette) از دو کلمه "نت" (Net) به معنای شبکه و اینترنت و "اتیکت" (Etiketa) که به مجموعه ای از قوانین رفتار و عادت های اجتماعی و (راه درست معاشرت کردن با دیگران) گفته می شود، تشکیل شده است و نتیکت اصطلاحا به مجموعه قوانین و آداب و رسوم رفتار کاربران در یک شبکه اشاره دارد. به منظور ایجاد یک زمینه مشترک ، نیاز به نتیکت های مشخصی داریم بخشی از اهمیت نتیکت و مشاوره و آموزش آن، به این موضوع مرتبط است که به دلیل پاندمی کروناویروس، در حال حاضر تمامی آموزشها به سمت مجازی شدن پیش می رود لذا فقدان یا ناکافی بودن آموزشها و مشاوره و عدم آگاهی از اصول نتیکت، می تواند چالش های بسیاری را ایجاد نماید. موضوع از آنجا حساس و جدی تر می شود که عدم اطلاع اعضای هیات علمی و نیز دانشجویان با اصول نتیکت و رعایت نکردن آن، می تواند منجر به ایجاد اختلالات زیادی در سیستم آموزشی و متعاقبا فرایند یاددهی و یادگیری گردد. لذا پیشنهاد می گردد در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سیستمی به منظور آموزش و مشاوره اصول نتیکت، برای هر دو جزء سیستم آموزشی یعنی اعضای هیات علمی و دانشجویان طراحی گردد تا ضمن آشناسازی ایشان با این مقوله مهم، از بروز اختلالات احتمالی در مهارتهای ارتباطی بین استاد و دانشجو ممانعت به عمل آید. بدین منظور ضمن پیشنهاد در اولویت قراردادن این آموزش و مشاوره ها در مورد نتیکت، اقدامات و راهکارهایی جهت طراحی و اجرای این سیستم که می تواند به اشکالی مانند مبتنی بر وب و یا به صورت اپلیکیشن باشد.
متن کامل [PDF 321 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/2 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار: 1400/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb