Noruzi S, Bahrami-Eyvanaki Z, Tahrekhani M. Exploring the Nursing Students' Experiences of the Hidden Curriculums on Learning Process: A Qualitative Study. jmed 2022; 16 (4) :285-295
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1227-fa.html
نوروزی سعیده، بهرامی ایوانکی زینب، تهرخانی مهران. تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از تأثیر برنامه درسی پنهان بر فرآیند یادگیری: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :285-295
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1227-fa.html
دانشکده پرستاری ابهر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران. ، zeinab.bahrami32@gmail.com
چکیده: (1165 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی پنهان متشکل از پیامهای ضمنی جو اجتماعی مراکز آموزشی است که نوشته نشده ولی توسط همه احساس میشود. با توجه به ارتباط مستقیم برنامه درسی پنهان با یادگیری دانشجویان و نیاز اعضای هیأت علمی رشته پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا کیفی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1398 انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنیبر هدف و شامل 19 نفر از دانشجویان پرستاری از نیمسألهای سوم و بالاتر و از هر دو جنس زن و مرد بود. روش جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق بود. آنالیز دادهها به صورت دستی انجام شد.
نتایج: در مجموع 84 کد اولیه حاصل شد، که بعد از ادغام کدهای مشابه در نهایت 44 کد در 9 زیرطبقه و 3 طبقه اصلی شامل تعاملات، عوامل فردی و کیفیت محیط آموزشی استخراج شد.
نتیجهگیری: با توجه به تجربیات دانشجویان از تأثیر برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری، جهت ارتقاء یادگیری دانشجویان، باید عناصر برنامه درسی پنهان در برنامهریزیهای آموزشی، مدنظر قرار گیرد.
واژههای کلیدی: برنامه درسی پنهان، یادگیری، آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/4/28 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1400/11/17