دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 108-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhoda K, Hosseini M, Mohammadkhani K, Ghorchian N G. Challenges and Barriers to Internationalization from the Perspective of Faculty Members and Staff of the International Department of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (2) :94-108
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1223-fa.html
ناخدا کبری، حسینی محمدعلی، محمدخانی کامران، قورچیان نادر قلی. چالش‌ها و موانع بین‌المللی‌سازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بین‌الملل دانشگاه-های علوم پزشکی شهر تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :94-108

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1223-fa.html


دانشیار،دانشکده مدیریت توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ‍‍‍ ، mahmaimy2020@gmail.com
چکیده:   (982 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی‌که بین­‌المللی شدن، یکی از اولویت‌‌­های مهم دانشگاه­‌های علوم پزشکی می­‌باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی چالش‌­های بین‌­المللی­‌سازی در دانشگاه­‌های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. 17 نفر از اعضای هیأت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بین­الملل دانشگاه‌­های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در نیم‌­سال دوم تحصیلی 98-1397 به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمه‌­ساختار­یافته قرار گرفتند. سپس، داده­‌های گردآوری شده بر اساس پنج گام گرانهایم و نرم‌افزار تحلیل داده‌­های کیفیِ MAXQDA.12 مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته‌­های تحلیل محتوای مصاحبه‌­ها نشان داد که پنج مؤلفه اصلی شامل مؤلفه­های ساختاری قانونی، سیاسی- امنیتی، آموزشی- پژوهشی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی ‌زیر­ساختی به همراه 13 مؤلفه فرعی شامل سیاست‌­گذاری‌­های کلان، فرایند پذیرش و جذب، کارکنان و مدیریت، خدمات بینالمللی، وضعیت و خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، میزان شهرت و رتبه دانشگاه، فرهنگ جامعه، فرهنگ دانشگاهی، توسعه اقتصادی و خدمات و تسهیلات مالی، توسعه زیر­ساخت‌­های کشور و دانشگاه­‌ها، خدمات رفاهی و توسعه فناوری اطلاعات و خدمات مجازی از جمله چالش­ها و موانع بین­‌المللی‌سازی هستند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد می­‌شود جهت تقویت روند بین­‌المللی‌سازی دانشگاه‌­های علوم پزشکی، نهاد­های قانون­‌گذاری به تصویب قوانین و نظارت بر اجرا و نیز امضای تفاهم­‌نامه با سایر کشور­ها پرداخته و دانشگاه‌­ها نیز افزایش قابلیت اطلاع­‌رسانی، بهبود مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و سایر مهارت‌­های تخصصی کارکنان، تبلیغات مناسب در جهت جذب دانشجوی خارجی، تبادل دانشجو و اساتید، تقویت تصویر و سیمای دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 708 kb]   (379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/4/13 | پذیرش: 1400/5/17 | انتشار: 1400/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb