madani H, norouzi A, norouzi S. Investigating the dimensions of Incivility Scale in Learner-Trainer Interactions at Zanjan University of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (3) :175-187
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1219-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، norouzi62@yahoo.com
چکیده: (1034 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه، استخراج ابعاد مقیاس بینزاکتی درک شده از سوی فراگیر و فراده در فرایند آموزش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی ابزارسازی بود. نمونه ها ۲۰۰ نفر از دانشجویان پرستاری بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزاری که توسط Clark و همکاران طراحی شده بود، به کار گرفته شد و متخصصان روان سنجی در رشته آموزش پزشکی و زبان انگلیسی در این زمینه همکاری داشتند. جهت بررسی پایایی از روشهای بازآزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ساختاری ابزار نیز از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
نتایج: تحلیل عاملی اکتشافی بخش اول مقیاس مذکور وجود چهار عامل را احراز کرد که در مجموع 72/60 % درصد واریانس کل مقیاس را تبیین میکنند. این مولفه ها با عناوین بی¬نزاکتی دانشجو در کلاس درس، عدم انگیزه دانشجو، عدم برنامهریزی و آمادگی دانشجو، بیتفاوتی دانشجو نسبت به نظرات دیگران، نامگذاری شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بخش دوم مقیاس نیز وجود سه عامل را احراز کرد که در مجموع 69/64 % درصد واریانس کل مقیاس را تبیین میکنند. این مولفهها نیز با عناوین بی¬نزاکتی استاد در کلاس درس، عدم تدریس اثر بخش و نداشتن مهارتهای ارتباط بینفردی موثر، نامگذاری شدند. آلفای کرونباخ کل قسمت اول مقیاس 933/0 و آلفای کرونباخ کل قسمت دوم مقیاس 95/0 بدست آمد.
نتیجهگیری: ابزار برای بررسی بینزاکتی درک شده در فرآیند آموزش پرستاری قابل قبول بوده و می توان با آن میزان بی¬نزاکتی را در بین دانشجویان پرستاری بررسی نموده و راهکارهایی برای پیشگیری از آن اندیشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/4/8 | پذیرش: 1400/5/17 | انتشار: 1400/9/10