seddighi M, charabin M, Magool A, Zendedel A. Prioritization of Dimensions and Components of Professional Development of Medical Education Managers in Third Generation Universities Based on the Analytic Hierarchy Process Model. jmed 2021; 16 (1) :20-35
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1201-fa.html
صدیقی محمود، چرابین مسلم، معقول علی، زنده دل احمد. اولویت بندی ابعاد و مؤلفه های موثر بر توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی دردانشگاههای نسل سوم بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (1) :20-35
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1201-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور ، Moslemch2015@gmail.com
چکیده: (1389 مشاهده)
چکیده :
مقدمه: پژوهش حاضر با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP) Analytic Hierarchy Process) با هدف اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاههای نسل سوم انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی، از نظر نوع داده، کمی و در سال 1399-1400 انجام شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش تعداد 12 نفر خبره از مدیران آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند که به صورت هدفمند و روش تکمیلی گلوله برفی انتخاب شدند. جهت اولویتبندی مؤلفهها از روش تحلیل سلسلهمراتبی AHP استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تحلیل سلسه مراتبی بود که روایی و پایایی آن بر اساس نرخ ناسازگاری تعیین شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Expert Choice 11 استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتهها ، ابعاد و مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی به ترتیب اولویت در شش بعد شامل: توسعه مهارت رهبری (238/0)، توسعه مهارتهای مدیریتی (203/0)، توسعه مهارت فردی (174/0)، توسعه مهارت زمینهای (165/0)، توسعه مهارت پژوهشی (112/0)، توسعه مهارت آموزشی (108/0) طبقهبندی شد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه اولویت اول در الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاه نسل سوم، توسعه مهارت رهبری است، توجه ویژه به آن در برنامهریزیهای استراتژیک توسعه حرفهای دانشگاههای نسل سوم، اهمیت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1400/3/17 | انتشار: 1400/3/23