Mirzadeh M, Soleymani-Salehabadi H, Akhondi-Meybodi M. Self-Assessment of Medical Interns on Their Ability to Management of Inpatients in the Internal Department at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (1) :55-65
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1191-fa.html
میرزاده محبوبه السادات، سلیمانی صالح آبادی حسین، آخوندی میبدی محسن. خودارزیابی کارورزان پزشکی از میزان تواناییشان در تشخیص و مراقبت درمانی بیماران بخش داخلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (1) :55-65
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1191-fa.html
دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، یزد، ایران ، dhsol33@yahoo.com
چکیده: (1289 مشاهده)
مقدمه: در امتحانات معمولا سطح آگاهی دانشجویان ارزیابی میگردد که نتایج آن ممکن است با توانمندی حرفهای آنان تفاوت داشته باشد. تاکنون به خودارزیابی برای سنجش آمادگی حرفه ای دانشجویان پزشکی کمتر توجه شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان توانایی کارورزان پزشکی در مدیریت تشخیص و درمان بیماران بخش داخلی از طریق خودارزیابی میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی ۱۱۵ کارورز پزشکی دانشکده پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1396 با سرشماری انتخاب شدند. توانایی مدیریت کردن بیماریهای داخلی با پرسشنامه خودارزیابی شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط متخصصین داخلی (با ضریب آلفای کرونباخ 76/0 تا 93/0 در حیطههای مختلف) تایید شد. دادهها با آمار توصیفی فراوانی و میانگین نمره خودارزیابی و آزمون کی-دو در نرم افزار SPSS آنالیز شد.
نتایج: بالاترین درصد توانایی توسط کارورزان در مدیریت بیماریهای گوارش (9/63 درصد)، تنفس (3/62 درصد) و قلب (1/56 درصد) بود و برای بیماریهای غدد (8/49 درصد) کمترین توانایی را داشتند. بالاترین درصد توانایی در مدیریت خونریزی گوارشی (8/65 درصد)، درد سینه (3/64 درصد)، درد شکم و ریفلاکس (5/62 درصد)، تهوع/ استفراغ (6/61 درصد) و دیابت (4/61 درصد) اظهار شد. 7/94 درصد مهارت لازم گرفتن شرح حال مناسب را داشته و 6/85 درصد اخلاق پزشکی را رعایت میکنند. کارورزان در تجویز منطقی دارو و تصمیمگیری برای بیمار کمترین توانایی را در خود دیدهاند.
نتیجهگیری: در 23 درصد بیماریهای شایع، حداقل 50 درصد کارورزان در خود توانایی مدیریت مستقل بیماری را میبینند که بیانگر عدم کسب توانایی کارورزان در مدیریت بیماریهای شایع از نگاه خودشان است. این شیوه ارزیابی باید همراه با ارزشیابی رایج در اولویتبندی مباحث آموزشی کارورزی بهویژه آموزش درمانگاهی مدنظر اساتید قرار گیرد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/3/8 | انتشار: 1400/3/23