دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 260-270 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi T, Zare Bidaki M, Gholami manzari A H, Amirabadizadeh N, Mohammadi Y. Comparison of the effectiveness of lecture and mixed training methods for the diagnosis and treatment of dyslipidemia topic on the academic motivation of medical clerks and interns. jmed. 2021; 15 (4) :260-270
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1161-fa.html
کاظمی طوبی، زارع بیدکی مجید، غلامی منظری امیر حسین، امیرآبادی زاده نسرین، محمدی یحیی. مقایسه تأثیر آموزش به روش ترکیبی در مبحث تشخیص و درمان دیس لیپیدمی بر انگیزش تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (4) :260-270

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1161-fa.html


دکترای برنامه ریزی درسی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، y_mohammady_29@yahoo.com
چکیده:   (242 مشاهده)
مقدمه: انگیزش تحصیلی دانشجویان در دانشگاه ها یکی از موضوعاتی است که در حوزه  ی آموزش عالی و سیستم دانشگاهی هر کشوری اهمیت زیادی دارد و از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت نظام آموزش عالی است. از عوامل مهم و تأثیرگذار بر انگیزش تحصیلی دانشجویان، روش های تدریس اساتید در کلاس درس است. بر این اساس هدف مطالعه حاضر مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و ترکیبی در مبحث تشخیص و درمان دیس لیپیدمی بر انگیزش تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل است که بر روی 100 نفر کارآموز و کارورز در گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. نمونه مورد مطالعه به صورت تصادفی در دو گروه(مداخله 50 نفر و کنترل 50 نفر) انتخاب شدند. مبحث تشخیص و درمان دیس لیپیدمی به روش سخنرانی (سنتی) به مدت 4 ساعت (2 ساعت در هر هفته) در گروه شاهد و به روش ترکیبی (آموزش مجازی و حضوری) در گروه مداخله تدریس شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته انگیزش تحصیلی 20 سؤالی استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم افزار spss نسخه 22 و از آزمون T مستقل و زوجی در سطح معنی داری 05/0 تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد، میانگین و انحراف استاندارد انگیزش تحصیلی در پیش آزمون در گروه مداخله 47/4 ± 6/65 و کنترل 75/6 ± 68/64 و در پس آزمون گروه مداخله 64/4 ± 42/68 و گروه کنترل 13/4 ± 4/64 به دست آمد. بنابراین آموزش به شیوه ترکیبی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان کارآموز و کارورز در سطح معنی داری 05/0 >P  تأثیر معنی داری دارد.
نتیجه‌گیری: انگیزش تحصیلی دانشجویانی که به شیوه ترکیبی آموزش داده شدند بیشتر از شیوه سخنرانی بود. بنابراین توصیه می شود اساتید در کلاس های درس از روش های تدریس ترکیبی استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 440 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/8/14 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb