Rezapur-Shahkolai F, salimi N, Ezzati Rastgar K, Gheysvandi E, Parsa P, Dogonchi M. Students' perspectives in relation to academic counseling in the university: A qualitative study using Content analysis. jmed 2020; 15 (3) :171-181
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1153-fa.html
رضاپور شاه کلائی فروزان، سلیمی نوشین، عزتی رستگار خدیجه، قیسوندی الهام، پارسا پریسا، دوگونچی میترا. دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :171-181
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1153-fa.html
دکترای آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، nooshin.salimi@yahoo.com
چکیده: (2062 مشاهده)
مقدمه: مشاوره صحیح برای ارتقای سطح کیفی زندگی و پیشرفت در جامعه به ویژه در مراکز آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه کیفی حاضر با توجه به اهمیت شناخت عمیق دیدگاه های دانشجویان در راستای چالش ها و تسهیل کننده های فرایند مشاوره، طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. در این مطالعه، روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و با مصاحبه های نیمه ساختار یافته با رعایت حداکثر تنوع و با مشارکت 30 دانشجو انجام شد. جمع آوری داده ها تا مرحله اشباع پیش رفت و سپس تحلیل داده ها از طریق شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفت، بهنحویکه پس از پیاده سازی مصاحبه ها و غوطه وری در تحلیل داده ها، کدهای اولیه استخراج شد. در مراحل بعدی بازبینی، بررسی و طبقه بندی کدهای اولیه بهمنظور تعیین طبقات اصلی انجام شد.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان، چالشهای پیش روی مشاوره تحصیلی شامل دو درونمایه اصلی، چهار طبقه اصلی و هفت زیر طبقه بود. درونمایه ها شامل نیاز به ارتقاء عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره و نیاز به ارتقا عوامل فردی در بین اساتید و دانشجویان و طبقات اصلی شامل عدم اطلاع رسانی مناسب به دانشجو، در دسترس نبودن استاد مشاور، انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو بود. در رابطه با تسهیل کننده های فرایند مشاوره یک درونمایه (تقویت عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره)، سه طبقه اصلی و چهار زیر طبقه به دست آمد. طبقات اصلی شامل تفکیک مشاور از مدرس، توانمندسازی اساتید مشاور و آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که فرایند مشاوره در دانشگاه با چالش های سازمانی و فردی همچون عدم اطلاع رسانی مناسب به دانشجو، در دسترس نبودن استاد مشاور، انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو مواجه است و بر اساس دیدگاه های دانشجویان به نظر می رسد که با تفکیک مشاور از مدرس، آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور و توانمندسازی اساتید مشاور، می توان فرایند مشاوره را بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/9/30