دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 181-171 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapur-Shahkolai F, salimi N, Ezzati Rastgar K, Gheysvandi E, Parsa P, Dogonchi M. Students' perspectives in relation to academic counseling in the university: A qualitative study using Content analysis. jmed 2020; 15 (3) :171-181
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1153-fa.html
رضاپور شاه کلائی فروزان، سلیمی نوشین، عزتی رستگار خدیجه، قیسوندی الهام، پارسا پریسا، دوگونچی میترا. دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :171-181

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1153-fa.html


دکترای آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، nooshin.salimi@yahoo.com
چکیده:   (1599 مشاهده)
مقدمه: مشاوره صحیح برای ارتقای سطح کیفی زندگی و پیشرفت در جامعه به ویژه در مراکز آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه کیفی حاضر با توجه به اهمیت شناخت عمیق دیدگاه­ های دانشجویان در راستای چالش­ ها و تسهیل­ کننده­ های فرایند مشاوره، طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. در این مطالعه، روش نمونه ­گیری مبتنی بر هدف و با مصاحبه­ های نیمه ساختار یافته با رعایت حداکثر تنوع و با مشارکت 30 دانشجو انجام شد. جمع ­آوری داده­ ها تا مرحله اشباع پیش رفت و سپس تحلیل داده ­ها از طریق شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفت، به‌نحوی‌که پس از پیاده ­سازی مصاحبه­ ها و غوطه­ وری در تحلیل داده ­ها، کدهای اولیه استخراج شد. در مراحل بعدی بازبینی، بررسی و طبقه­ بندی کدهای اولیه به‌منظور تعیین طبقات اصلی انجام شد.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان، چالش‌های پیش روی مشاوره تحصیلی شامل دو درون­مایه اصلی، چهار طبقه اصلی و هفت زیر طبقه بود. درون­مایه­ ها شامل نیاز به ارتقاء عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره و نیاز به ارتقا عوامل فردی در بین اساتید و دانشجویان و طبقات اصلی شامل عدم اطلاع ­رسانی مناسب به دانشجو، در دسترس نبودن استاد مشاور، انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو بود. در رابطه با تسهیل ­کننده­ های فرایند مشاوره یک درون­مایه (تقویت عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره)، سه طبقه اصلی و چهار زیر طبقه به دست آمد. طبقات اصلی شامل تفکیک مشاور از مدرس، توانمندسازی اساتید مشاور و آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می­ دهد که فرایند مشاوره در دانشگاه با چالش ­های سازمانی و فردی همچون عدم اطلاع­ رسانی مناسب به دانشجو، در دسترس نبودن استاد مشاور، انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو مواجه است و بر اساس دیدگاه ­های دانشجویان به نظر می ­رسد که با تفکیک مشاور از مدرس، آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور و توانمندسازی اساتید مشاور، می ­توان فرایند مشاوره را بهبود بخشید.
 
متن کامل [PDF 743 kb]   (510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb