Keshmiri F. Faculty Development course based on Project-based Approach: A Strategy for Implementing Educational Scholarship in Universities of Medical Sciences. jmed 2019; 14 (3) :208-197
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1149-fa.html
کشمیری فاطمه. دورههای توانمندسازی بر اساس رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه: راهکاری برای تحقق دانشپژوهی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (3) :208-197
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1149-fa.html
استادیار، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، ایران، یزد.
چکیده: (1548 مشاهده)
چکیده
مقدمه: دانشپژوهی آموزشی بهعنوان یکی از وظایف اعضای هیئتعلمی در دانشگاهها، شناخته شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه توانمندسازی بر اساس رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه به منظور رشد مهارتهای دانشپژوهی آموزشی اعضای هیئتعلمی انجام شده است.
روش بررسی: پروژه حاضر توسعه¬ای است و به منظور تدوین برنامه توانمندسازی 4 گام، شامل شناسایی مشکل و نیازسنجی، شناسایی اهداف کلی و اختصاصی، تعیین روشهای آموزشی و ارزیابی فراگیر انجام شده است. در این مطالعه به منظور بررسی نیازهای آموزشی از دیدگاه ذینفعان مختلف از تکنیک دلفی استفاده شده است. همچنین اسناد بالادستی و متون در رابطه با نقش دانش پژوهی اعضای هیئت علمی در دانشگاه¬های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از نیازسنجی، در راندهای دلفی تغییر یافته ارائه و نظرات متخصصین در رابطه با توانمندیهای مورد انتظار از اعضای هیئت علمی در حوزه دانش پژوهی تبیین شد. نتایج در پنل تخصصی بررسی و برنامه توانمندسازی براساس رویکرد مبتنی بر پروژه تدوین شد و بر اساس اجماع نظرات شرکت کنندگان نهایی شد.
نتایج: در مطالعه حاضر 13 توانمندی دانش پژوهی آموزشی تدوین شد. برنامه توانمندسازی حاضر براساس رویکرد مبتنی بر پروژه طراحی شده است که شامل هدفگذاری برای یادگیری و کسب آمادگی لازم، جستجو برای یافتن مشکل و تدوین سؤال، هدایت جستجوگری برای یادگیری و حل مسئله/ مشکل، تحلیل دادهها و بازاندیشی بر آموختهها و انتشار آموختهها و بازخوردجویی است.
نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی اعضای هیئتعلمی بر اساس رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند امکان تحقق اهداف دانشپژوهی آموزشی را از طریق ایجاد فرصت بهکارگیری آموختهها و انتقال دانش به محیط واقعی فراهم سازد. لذا انجام مطالعات بیشتر جهت بررسی تاثیر آن بر توانمندی¬های اعضای هیئت علمی و توسعه موثر در سیستم¬های آموزشی توصیه می¬شود.
واژههای کلیدی: یادگیری مبتنی بر پروژه، توانمندسازی اعضای هیئت علمی، دانش پژوهی آموزشی
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1398/9/10 | انتشار: 1398/9/10