Kalateh Sadati A, Bagheri Lankarani K, Falakodin Z, zanganeh M. Analysis of Strategies for Integrating Humanities with Medical Sciences in Iran from the Perspective of Humanities Experts with Convergence Sciences Approach. jmed 2021; 15 (4) :287-293
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1146-fa.html
کلاته ساداتی احمد، باقری لنکرانی کامران، فلک الدین زهرا، زنگنه مهدی. واکاوی راهبردهای تلفیق علوم انسانی با علوم پزشکی در ایران از دیدگاه صاحبنظران علوم انسانی کشور با رویکرد علوم همگرایی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (4) :287-293
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1146-fa.html
استادیار، گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، asadati@yazd.ac.ir
چکیده: (1541 مشاهده)
مقدمه: علوم انسانی پزشکی یکی از مهمترین نیازهای میانرشتهای است. از آنجاییکه مهمترین بحث در این زمینه، چگونگی تحقق آن است هدف مطالعه حاضر، واکاوی راهکارهای تحقق علوم انسانی پزشکی در کشور از منظر اساتید علوم انسانی است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی در سطح ملی است که در سال ۱۳۹۸ انجام شد. با در نظر گرفتن معیار اشباع، دادهها با 22 مصاحبه نیمه ساختاریافته و 2 مورد به صورت پرسش باز جمع آوری شد. میدان مطالعه، اساتید دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، مازندران، یزد، شیراز، اهواز، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جهاد دانشگاهی فارس بود. با توجه به عدم دسترسی به سه نفر از اساتید سؤالات با ایمیل کردن پرسشنامه باز از آنان جمع آوری گردید و تحلیل مطالعه به روش تحلیل مضمون انجام شد.
نتایج: مشارکت کنندگان منتقد وضعیت فعلی علوم انسانی پزشکی در کشور بودند، از این جهت که ارتباط مؤثر و جدی بین علوم انسانی و علوم پزشکی وجود ندارد. برای تحقق امر، چهار مضمون توسعه نهادی دانش، همجواری (توسعه غیر نهادی)، قوانین و سیاست و فرهنگ سازی استخراج شدند.
نتیجه گیری: توسعه علوم انسانی پزشکی نیازمند سیاست گذاری های کلان در کشور است که با حمایت های نهادی سازمانی انجام گیرد. در این سیاست ها، همجواری بین دو حوزه و توجه به حوزه فرهنگ نیز پیشنهاد می شود. در این زمینه برخورداری از رویکردی بومی در بازگشت به سنت ها و ریشه های علوم انسانی و بخصوص تاریخ ادبیات در آموزش علوم پزشکی پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/5/20 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/12/28