دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 182-193 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fattahi-Bafghi A, Barkhordari-Sharifabad M. The Relationship between Clinical belongingness and Professional Behavior in Nursing Students. jmed. 2020; 15 (3) :182-193
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1137-fa.html
فتاحی بافقی علی، برخورداری شریف آباد معصومه. بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :182-193

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1137-fa.html


دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. ، barkhordary.m@gmail.com.
چکیده:   (542 مشاهده)
مقدمه: تعلق حرفه­ای یکی از ابعاد مهم تجربه کار بالینی دانشجویان است. درک میزان تعلق ­پذیری دانشجویان و ارتباط آن به رفتار حرفه ­ای آنان می‌تواند کمک بسزایی در افزایش رفتار حرفه­ ای آنان داشته باشد که هدف، در این پژوهش تعیین ارتباط رفتار حرفه­ ای و تعلق­ پذیری به محیط بالین در دانشجویان پرستاری است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به عنوان نمونه پژوهش وارد مطالعه شدند. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش­نامه ­های مشخصات دموگرافیک با 9 گویه، تعلق‌پذیری Levett–Jones با 34 گویه و رفتارحرفه ­ای Goze با 27 گویه جمع­آوری شد. این پرسشنامه‌های تعلق­پذیری بالینی و رفتار حرفه­ای، در پژوهش ­های متعددی مورد استفاده قرار گرفته و روایی آنها با استفاده از روایی محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. بعد از تکمیل، داده ­ها با آمارهای توصیفی و استنباطی (پیرسون، تی تست) توسط نرم ­افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین کل نمره رفتار حرفه­ای 38/16±06/111 و میانگین کل نمره تعلق­ پذیری 24/15±69/118 بود. ابعاد کارآمدی (۱۹/۱۳±۹۸/۷۱)، عزت نفس (۵۶/۱۱±۹۹/۶۱)، پیوستگی (۰۰/۱۷±۶۲/۴۲) به ترتیب بیشترین وزن را در نمره تعلق ­پذیری داشتند. علاوه بر این بین تعلق­ پذیری به محیط بالینی و ابعاد آن با رفتار حرفه ­ای، بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، ارتباط آماری مستقیم و معناداری وجود دارد (548=r و 000/0=P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بینتعلق­ پذیری و رفتار حرفه­ ای وجود دارد به این معنی که با افزایش تعلق­ پذیری، رفتار حرفه­ ای ارتقاء پیدا می­ کند. لذا برنامه­ ریزان آموزشی و مدرسین می‌توانند با استفاده از راهبردهای مناسب آموزشی و ایجاد جو حمایتی به منظور افزایش حس تعلق‌، به ارتقاء رفتار حرفه­ ای دانشجویان پرستاری کمک نمایند.
متن کامل [PDF 1122 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1399/4/14 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb