Broomand N, Arash A, Hesari Z. Views of General Practitioners and Clinical Medical School Faculty to Adapt the Educational needs of Continuing Medical Education programs. jmed 2020; 15 (3) :206-216
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1135-fa.html
برومند نگار، آرش علی، حصاری زهرا. ارزیابی ومقایسه نظرات پزشکان عمومی و اعضای هیئت علمی بالینی مدرس برنامه ها در تعیین نیازهای آموزشی برنامه های آموزش مداوم پزشکان عمومی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :206-216
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1135-fa.html
استادیار، مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، Hesari7@yahoo.com
چکیده: (1655 مشاهده)
مقدمه: آموزش مداوم به عنوان یک ضرورت در جهان مطرح است. برای تدوین برنامههای آموزشی در گام اول باید نیازهای آموزشی را بدرستی شناسایی و اولویت بندی نمود. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان جهت آموزش پزشکان عمومی، از منظرپزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه ها و نیز اعضای هیئت علمی بالینی مدرس این برنامه ها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است و برای دستیابی به اهداف پژوهش، با توجه به ضروری بودن گروهی از برنامههای آموزشی و تجربه کاری مشمولین، نظرات براساس یک پرسشنامه 4 قسمتی (معاینات بالینی، اقدامات پاراکلینیکی، اقدامات درمانی، اقدامات اورژانس در درمان بیماران) مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی نتایج توسط آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS-18 انجام شد.
نتایج: براساس نتایج، پزشکان عمومی (410 نفر) و اعضای هیئت علمی مدرس برنامهها (204 نفر) فقط در مباحث اقدامات درمانی و اقدامات اورژانس در درمان بیماران، بر موضوعات مشترک تاکید داشتند، که به ترتیب مباحث تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و مبحث احیای قلبی-ریوی بوده اند. آزمون اسپیرمن نشان داد که فقط در تفسیر کلیشه های رادیولوژی، اقدامات اورژانس در بیماری های گوش و حلق و بینی و اقدامات اورژانس در سوختگی ها، بین نظرات این دو گروه همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد.
نتیجهگیری: از آنجا که بین نظرات دو گروه شرکت کننده در پژوهش، فقط در ۳ موضوع همبستگی وجود داشت، برنامهریزان جهت تعیین نیازهای آموزشی واقعی، باید علاوه بر نظر متخصصان، نظرات پزشکان شرکت کننده را نیز مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
پزشكي دریافت: 1399/4/12 | پذیرش: 1399/5/22 | انتشار: 1399/9/30