Pirjani R, Rabiei M, Asghari F, Noorzadeh M, Alipour S, Gholozadeh M, et al . Designing, implementation and evaluation of professionalism course for Obstetrics and Gyneocology assistants. jmed 2020; 15 (3) :160-170
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1120-fa.html
پیرجانی ریحانه، ربیعی مریم، اصغری فریبا، نورزاده مریم، علیپور صدف، قلی زاده ماریا، و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (3) :160-170
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1120-fa.html
استادیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، rabieimaryam1394@yahoo.com
چکیده: (1559 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که تعهد حرفه ای یکی از ضروری ترین توانمندی ها برای فراگیران تمام مقاطع پزشکی است، لذا با هدف ایجاد کوریکولوم تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان، این طرح از مهر 96 تا خرداد 98 انجام شد.
روش بررسی: برای طراحی دوره از مدل کرن استفاده شد. در اجرای این طرح علاوه بر اقدامات مستقل مثل برگزاری کارگاه های تعهد حرفه ای از روش درهم تنیده (Integration strategy) مثلا اختصاص ماهی دو بار جلسه گزارش صبحگاهی به تعهد حرفه ای نیز استفاده شد.
نتایج: ارزشیابی بر اساس هرم کرک پاتریک انجام شد. در سطح نخست هرم (Reaction)، از فراگیران نظرسنجی شد و بر اساس آن تغییراتی در چگونگی اجرای برنامه داده شد. در سطح دوم هرم (Learning) میزان یادگیری فراگیران مطابق اهداف از پیش تعیین شده، با استفاده از آزمون پیش و پس از دوره ارزیابی شد که میانگین نمره دستیاران از 16/13 به 47/17 افزایش یافت. در سطح سوم هرم (Behavior) نظر بیماران بستری، پرسنل بیمارستان، دستیاران سال بالا و پایین نسبت به یکدیگر و اساتید نسبت به دستیاران با استفاده از پرسشنامه در شروع دوره و پایان دوره سنجیده و مقایسه شد که بهبود رفتار دستیاران در همه شاخص های تعیین شده رخ داد. در سطح چهارم هرم (Result) نیز میزان شکایت از دستیاران که از طرف بیماران در واحد رسیدگی به شکایات بیمارستان ثبت شده بود کاهش نسبی یافت.
نتیجهگیری: این پروژه به منظور طراحی، اجرا و ارزیابی دوره های تعهد حرفه ای راه اندازی شد. تاثیرات مثبت این دوره بر رفتار حرفه ای دستیاران در تمام سطوح هرم کرک پاتریک مشاهده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1399/2/4 | پذیرش: 1399/8/21 | انتشار: 1399/9/30