دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 306-295 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M H, Soleimanpour M, Mohammadi D, Norouzi ajirloo R. Empowering Nurses: Explaining the Role of Organizational Learning and the Dynamics of the Learning Environment. jmed 2020; 14 (4) :295-306
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1083-fa.html
حسینی میرزا حسن، سلیمانپور مسلم، محمدی داور، نوروزی اجیرلو رضا. توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (4) :295-306

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1083-fa.html


مربی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (3181 مشاهده)
مقدمه: محققان اذعان دارند که عوامل آموزشی و زمینه¬ای مختلفی می¬توانند بر بالندگی منابع انسانی تاثیر گذار باشند.دانشجویان پرستاری به دلیل وجود استرس در بخش، عدم حمایت دانشجو توسط پرسنل و تندخویی و عصبانی مزاج بودن پرسنل ارتباط با پرسنل بیمارستان و پشتیبانی آنها برای دانشجویان مهم است بدین لحاظ هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پویایی محیط آموزشی در ارتباط بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی دانشجویان پرستاری می¬باشد.
روش بررسی: روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و به‌صورت همبستگی است.جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه اصفهان به تعداد 582 نفر در سال تحصیلی 1396-1397 می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری طبقه¬ای تصادفی تعداد 232 نفر انتخاب ‌شده‌اند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه (یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک و توانمندسازی روانشناختی اسپریتز و پرسشنامه سنجش محیط آموزشی)بود که روایی و پایایی ابزار با استفاده از روش روایی محتوایی و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. داده¬های جمع آور شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و روش معادلات ساختاری و نرم افزار¬های SPSS 23 وSmart PLS 2 مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج: یافته¬ها بیانگر آن است که یادگیری سازمانی بر پویایی محیط آموزشی و توانمندسازی پرستاران تاثیر گذار است. پویایی محیط آموزشی نیز بر توانمندسازی پرستاران تاثیر معنادار و مثبت دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که پویایی محیط آموزشی نقش میانجی را در رابطه بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی پرستاران ایفا می‌کند. یافته¬های تحقیق نشان داد که %48 از اثر کل یادگیری سازمانی بر توانمندسازی پرستاران از طریق متغیر میانجی پویایی محیط آموزشی ایجاد می¬شود. همچنین مقدار شاخص نیکویی برازش =69/0 (این شاخص با استفاده از میانگین هندسی شاخص R2 و میانگین شاخص‌های افزونگی قابل محاسبه است) برازش بسیار مناسب مدل تحقیق را تایید می¬کند.
نتیجه‌گیری: یادگیری سازمانی منجر به یادگیری منابع انسانی می¬انجامد و در بر دارنده رفتار سازمانی مشخصی است که در سازمان یادگیرنده انجام می¬شود. یعنی یادگیری سازمانی به پویایی محیط آموزشی و توانمندسازی پرستاران می¬انجامد که توانمند سازی منابع انسانی یک ابزار مدیریتی است که می¬تواند در جهت هدایت منابع انسانی به منظور افزایش بهره وری و همچنین یادگیری کل سیستم به خصوص سیستم آموزشی را ارتقاء بخشد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، پویایی محیط آموزشی، توانمندسازی، پرستاران


 
متن کامل [PDF 916 kb]   (777 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1398/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb