Rasouli B, Aliabadi K, Pourrosstai Aradkani S, Ahmady S, Asgari M. Determining Components of Medical Instructional Design based on Virtual Reality by Research Synthesis. jmed 2020; 14 (4) :232-244
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1063-fa.html
رسولی بهنام، علی آبادی خدیجه، پور روستایی اردکانی سعید، احمدی سلیمان، عسگری محمد. تعیین مؤلفههای طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی به روش سنتز پژوهی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (4) :232-244
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1063-fa.html
دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، aliabadikh1345@gmail.com
چکیده: (3836 مشاهده)
مقدمه: هدف مطالعه حاضر، تعیین مؤلفههای طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی به روش سنتز پژوهی بود.
روش بررسی: در پژوهش حاضر، از روش سنتز پژوهی استفاده شده است. به منظور بررسی پیشینه پژوهش و جمعآوری دادههای متناسب در بین پایگاههای اطلاعاتی Science Direct، Springer، Scopus، ProQuest و ERIC جستجو انجام گرفت. با کلید واژگان طراحی آموزشی، آموزش پزشکی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، سنتز پژوهی 150 مورد پژوهش خارجی (زبان انگلیسی) در فاصله سا لهای 2006 تا 2019 شناسایی شد و در نهایت از میان آنها تعداد 20 پژوهش که دارای بیشترین هماهنگی و تناسب با هدف این پژوهش (مؤلفههای طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی) داشت، جهت بررسی و تحلیل انتخاب شد.
نتایج: با بررسی مقالات و تحلیل تمها طراحی آموزش پزشکی دارای پنج مؤلفه اصلی است که عبارتند از: 1- مؤلفه تحلیل شامل تعیین نیازهای آموزشی، تعیین ویژگیهای یادگیرندگان، تعیین چارچوب نظری، تعیین ویژگیهای تکنولوژی واقعیت مجازی، تشکیل تیم شرکتکننده در طراحی، انجام مطالعه امکانسنجی و تعیین نوع محتوا مناسب برای ارائه از طریق واقعیت مجازی. 2- مؤلفه طراحی شامل تعیین اهداف کلی، تعیین اهدافی که با واقعیت مجازی قابل دستیابی است، تعیین ویژگیهای محیط یادگیری مبتنی بر واقعیت مجازی (مسیریابی آزاد، دید (اول شخص، سوم شخص)، تعیین نوع تعامل (تصویری، عکس، لمس مجازی) و میزان غوطهوری، تعیین راهبردهای آموزشی (کوچک و بزرگ)، تعیین سطح واقعیت، تعیین محتوا و سازماندهی آن (ناوبری). 3- مؤلفه تهیه و تولید شامل: طراحی سناریو، طراحی رابط کاربری، طراحی محتوا، طراحی آواتار، طراحی عامل آموزشی، مدلسازی دنیای واقعیت مجازی، تهیه و توسعه پلتفرم (سختافزار و نرمافزار). 4- پشتیبانی و اجرا شامل اجرای آموزش، تلفیق سیستم آموزش مجازی در برنامه آموزشی، پشتیبانی (فنی و آموزشی). 5- مؤلفه ارزشیابی شامل ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی تراکمی، ارزشیابی سهولت استفاده، ارزشیابی گروههای کوچک، ارزشیابی گروههای بزرگ، ارزشیابی محیط یادگیری مبتنی بر واقعیت مجازی و ارزشیابی پلتفرم (نرمافزار و سختافزار).
نتیجهگیری: با توجه به آنکه مؤلفههای طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی مشخص شده است، توصیه میشود فرایند آموزش پزشکی با توجه به مؤلفههای طراحی آموزشی، سازماندهی شود و اصول و فرایندهای آموزشی با توجه به ظرفیت فناوری واقعیت مجازی طراحی گردد.
واژههای کلیدی: طراحی آموزشی، آموزش پزشکی، واقعیت مجازی، سنتز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1398/7/5 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار: 1398/12/25