کشاورزی فهیمه، مرزوقی رحمت اله، حیدری الهام. ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه، ارزشهای دانشجو و آداب علمی دانشجویان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (1) :28-39
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1053-fa.html
استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، fahimehkeshavarz@yahoo.com
چکیده: (2371 مشاهده)
مقدمه: هدف کلی پژوهش، ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه، و بررسی ارزشهای دانشجو و آداب علمی آنان در دانشگاه پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد؛ جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 338 نفر انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامه ارتباطات دانشگاه و دانشکده (ارنست بویر، 1990)؛ ارزشهای دانشجو (دزیوانسکا، 2017) و پرسشنامه آداب تحصیلی دانشجویان (کلارک و اسپرینگر ،2010) بود. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمونهای آماری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 21 و Lisrel8.54 بررسی شدهاند. با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و آداب علمی دانشجویان به خوبی از طریق کیفیت محیط دانشگاه پیشبینی و تبیین شده است (98/0 = GFI و 054/0 = REMEA).
نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد کیفیت محیط دانشگاه اثر مثبت و معنادار بر آداب علمی دانشجویان (p-value<0.001) دارد، همچنین کیفیت محیط دانشگاه دارای اثر مثبت و معنادار بر ارزشهای دانشجویان (p-value<0.001) بوده، و ارزشهای دانشجو با کنترل کیفیت محیط دانشگاه، پیشبینی کننده مثبت و معنادار آداب علمی دانشجویان (p-value<0.001) میباشد. همچنین ارزشهای دانشجو، نقش واسطهای در ارتباط بین کیفیت محیط دانشگاه و آداب علمی دانشجویان دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نقش کیفیت محیط دانشگاه در ارتباط با ارزشهای دانشجو و آداب علمی آنان ،توصیه میشود تدابیر لازم جهت توسعه و تعالی کیفیت محیط دانشگاه اتخاذ گردد و محیط دانشگاه و ملزومات آن زمینهساز درونی ساختن ارزشها در دانشجویان با هدف فرهیختگی آنان به سمت کمال مطلوب باشند، زیرا ارزشها تعیین کننده مسیر مطلوب زندگی دانشجویی به ویژه در سالهای آخر تحصیلی میباشند و دانشجو بر اساس مجموعه ارزشهای درونی شده در وی، انگیزه لازم را به دست آورده و در جهت اهداف عالی و متعالی آینده خویش، تلاش و کوشش مینماید.
واژههای کلیدی: کیفیت محیط دانشگاه، ارزشها، آداب علمی، دانشجو، دانشگاه.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1398/5/23 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار: 1399/4/1