دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 182-196 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezvani A, ajam A, panahishahri M, Mohammad pour H, Ramazani F. Investigating the Role of Virtual Social Networks and Attitude to them on Academic Buoyancy of Students in Birjand University of Medical Sciences. jmed 2019; 14 (3) :196-182
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1015-fa.html
رضوانی ابوالقاسم، عجم علی اکبر، پناهی شهری محمود، محمدپور هادی، رمضانی فریدون. بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی و نگرش نسبت به آن بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (3) :196-182

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1015-fa.html


1- کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، abolghasem.rezvani@gmail.com
چکیده:   (4178 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی و نگرش نسبت به آن بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد؛ جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 بودند. با توجه به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 201 نفر از دانشجویان (71 مرد و 130 زن) انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی خدایاری و همکاران (1393)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین‌چاری و دهقانی‌زاده (1391) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، واریانس یک‌راهه (ANOVA) و بوسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
نتایج: بین مدت عضویت در شبکه‌های اجتماعی و زمان اختصاص داده شده به شبکه‌های اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود نداشت (p> 0/01). استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری داشت (T= -2/11, p< 0/03). میزان سرزندگی تحصیلی دانشجویان پسر و دختر با هم تفاوت معناداری ندارد (T=0/48 p> 0/05). بین مؤلفه اطلاع‌رسانی و ارتباط آسان با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p< 0/176).
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود با تشکیل کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها اقداماتی برای آشناسازی و فرهنگ‌سازی درباره چگونگی استفاده علمی از شبکه‌های مجازی و آشنایی دانشجویان (بخصوص دانشجویان جدیدالورود) با انواع شبکه‌های علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان تلاش نمود.
واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی مجازی، نگرش نگرش نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی، سرزندگی تحصیلی، دانشجو، علوم پزشکی.

 
متن کامل [PDF 810 kb]   (1072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1398/1/27 | پذیرش: 1398/4/11 | انتشار: 1398/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb