دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 27-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kohan S, Bahrami M, Molaeinezhad M, Haghani F, Taleghani F, Taghizadeh Z et al . Exploring challenges of the reproductive health PhD curriculum: A qualitative research. jmed. 2016; 11 (1) :27-42
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-616-fa.html
کهن شهناز، بهرامی مسعود، ملایی نژاد میترا، حقانی فریبا، طالقانی فریبا، تقی زاده زیبا و همکاران.. تبیین چالش‌های برنامه‌درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (1) :27-42

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-616-fa.html


، abdi_mahshid@yahoo.com
چکیده:   (4438 مشاهده)

مقدمه: ارتقای کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عالی مستلزم ارزشیابی مستمربرنامه‌درسی است. دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در سال 1385 در ایران راه‌اندازی شد و توصیه شد تا برنامه‌درسی آن، با ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان در محیط کار، نظرسنجی دانشجویان، مدرسان و مدیران آموزشی،مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تبیین چالش‌های برنامه‌درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری صورت گرفت.

روش بررسی: بارویکرد تحلیل محتوی کیفی و با نمونه‌گیری هدفمند و گاهی فرصت‌طلبانه، تجارب و دیدگاه‌های 33 نفر ازدانش‌آموختگان و دانشجویان دوره دکتری بهداشت باروری،مدیران آموزشی و اعضا بورد بهداشت باروری درباره برنامه‌درسی دوره دکتری بهداشت باروری، با کمک مصاحبه فردی و کسب نظرات مکتوب در سال 94-93 جمع‌آوری گردید. کلیه داده‌ها مکتوب‌شده، کد‌گذاری عبارت مهم و مرتبط انجام شد. با دسته‌بندی کدهای مشابه، طبقات اولیه شکل گرفت. با ادامه دسته‌بندی‌ها، پنج طبقه اصلی استخراج گردید.

نتایج: پنج طبقه از تحلیل داده‌ها شامل عدم کفایت عناوین و ماهیت دروس، چالش‌های آموزش دانشجو، ناکامی در تحقق اهداف برنامه درسی، طولانی بودن دوره پژوهشی، ابهام جایگاه حرفه‌ای دانش‌آموختگان ظهور یافت که هر یک از زیر طبقات متعددی شکل گرفته بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد برنامه‌درسی دکتری بهداشت باروری برای تأمین رسالت دورهنیاز به بازنگری دارد و طراحی دروسی نظیر سلامت جنسی و تقویت ماهیت بالینی دوره، ضروری است. همچنین شکل‌گیری گروه آموزشی مستقل بهداشت باروری جهت مدیریت امور تحصیلات تکمیلی و نظارت بیشتر بورد بهداشت باروری بر امور آموزش دوره مورد تاکید قرار گرفت. به‌علاوه جهت تأمین نیازهای سلامت باروری جامعه، بایستی حضور متخصصین بهداشت باروری در جایگاه‌های شغلی متعدد مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: برنامه‌درسی، دکتری بهداشت باروری، تحلیل محتوی کیفی

متن کامل [PDF 309 kb]   (621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb