دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 208-218 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Zand S, Nikravan-Mofrad M, Rafiei F. Student Satisfaction on Getting Feedback in Clinical Teaching. jmed. 2015; 10 (3) :208-218
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-559-fa.html
احمدی سلیمان، زند سلیمان، نیکروان مفرد ملاحت، رفیعی فاطمه. بررسی تأثیر ارائه بازخورد در آموزش بالینی بر رضایتمندی فراگیران . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (3) :208-218

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-559-fa.html


کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، slmnzand@arakmu.ac.ir
چکیده:   (5757 مشاهده)

مقدمه: در میان عواملی که در آموزش مهارتهای بالینی نقش دارد، بدون شک بازخورد از جایگاه خاصی برخوردار است. بازخورد، حلقه ارتباطی بین سنجش و یادگیری است. رضایت دانشجویان همچنان به عنوان یک شاخص مهم کیفی در یادگیری و تدریس مطرح است و یادگیری نیز ارتباط قوی با رضایت آن‌ها از دوره آموزشی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازخورد در آموزش‌بالینی، طراحی شده است.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی دو‌گروهی است، که بر روی تمامی دانشجویان پرستاری ترم هفت دانشکده‌های پرستاری و مامایی شهرستان‌های اراک و شازند که در نیم‌سال او 93-94 در بخشpost-ccu کارآموزی انجام می‌دادند، با روش تمام شماری انتخاب و اجراء شده است. دانشجویان هر گروه به‌صورت تصادفی در زیر گرو‌ه‌های 7 و 8 نفری تقسیم و هر گروه، به مدت4 هفته دوره کارآموزی را در شیفت صبح انجام می‌دادند. برای تعیین تأثیر این دو روش، پس از اتمام هر دوره‌ کارآموزی، پرسشنامه توسط تمامی دانشجویان تکمیل و نتایج آن مقایسه گردید.

نتایج: نتایج نشان داد دو گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک (جنس، بومی‌ بودن و تجربه‌کار دانشجویی) همسان بودند و آزمون آماری اختلاف معنی‌داری را نشان نداد. همچنین میانگین رضایتمندی کل در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود، بطوری‌که گروه مداخله در همه سطوح نسبت به گروه کنترل رضایتمندی بیشتر داشتند. آزمون‌ آماری نیز بین دو گروه اختلاف معنی‌دار‌ی را نشان داد(003/0P< ).

بحث و نتیجه‌گیری: بطور‌کلی می‌توان گفت که بازخورد‌های آنی و برنامه‌ریزی شده‌ای که در طول کار‌آموزی به دانشجویان ارائه شده توانسته‌است مسیر آموزش بالینی را در جهت صحیح هدایت‌کند. بنحوی که رضایتمندی دانشجویان از این فرآیند را افزایش یافته است.

متن کامل [PDF 259 kb]   (1059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb