دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 119-128 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinabadi R, Gholami M, Biranvand S, Tarverdian A, Anbari K. Effect of Multi Mentoring Educational Method on Clinical Competence of Nursing Students. jmed. 2015; 10 (2) :119-128
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-490-fa.html
حسین آبادی رضا، غلامی محمد، بیرانوند شورانگیز، تاروردیان اکرم، عنبری خاطره. تأثیر روش آموزشی مولتی منتورینگ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (2) :119-128

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-490-fa.html


مربی،گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران ، Shorangizbiranvand@yahoo.com
چکیده:   (6913 مشاهده)

  مقدمه: منتورینگ، به عنوان یک استراتژی نقش مهمی در توسعه حرفه‌ای دانشجویان پرستاری دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر شیوه آموزشی مولتی منتورینگ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری صورت گرفت.

  روش ‌بررسی: در این مطالعه مداخله ‌ ای کلیه دانشجویان ترم 8 پرستاری دانشکده پرستاری خرم‌ آباد در دو ترم متوالی به‌صورت سرشماری انتخاب و به روش تصادفی ساده در گروه منتورشیپ و گروه روتین قرار گرفتند. نمونه‌های گروه منتورشیپ با همکاری دو منتور، کارآموزی در عرصه خود و نمونه­های گروه کنترل به روش روتین و با حضور تمام وقت مربی دوره را به پایان رساندند. صلاحیت بالینی دانشجویان قبل و پس از 10 هفته از طریق پرسشنامه 6 بعدی صلاحیت بالینی تعیین و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

  نتایج: نتایج آزمون تی زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه منتورشیپ تفاوت معنی‌داری از نظر زیر مقیاس نمره آموزش و همکاری، و نمره کل صلاحیت بالینی نشان داد (05 / 0 > p ) . درحالیکه در گروه روتین قبل و بعد از مداخله از نظر نمره کل صلاحیت بالینی و زیر مقیاس های آن تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05 / 0 < p ). همچنین بعد از مداخله، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر میانگین نمرات زیر مقیاس‌های برنامه‌ریزی و ارزشیابی مراقبت پرستاری، ارتباط بین فردی و نمره کل صلاحیت بالینی وجود داشت (05 / 0 > p ).

  نتیجه‌گیری : یافته‌های این مطالعه نشان داد بکارگیری شیوه آموزشی مولتی منتورینگ منجر به ارتقاء صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری و افزایش رضایتمندی آنها از دوره آموزشی می‌شود.

متن کامل [PDF 241 kb]   (1254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb