دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borjalilu S, Mojtahedzadeh R, Mohammadi A. Exploring the validity, reliability and factor analysis of self-regulation scale for medical students. jmed. 2013; 8 (2)
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-120-fa.html
برجعلی لو سمیه، مجتهدزاده ریتا، محمدی آیین. ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه خودنظم دهی در بین دانشجویان پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (2)

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-120-fa.html


مربی ، aeen_mohammadi@tums.ac.ir
چکیده:   (17187 مشاهده)

سابقه و اهداف : خودنظم دهی از جمله سازه­های مورد توجه در مباحث انگیزشی است که به وسیله آن دانشجویان یادگیری خود را سامان می­بخشند . خودنظم دهی یکی از مهمترین عوامل پیش­بینی کننده موفقیت تحصیلی در محیط آموزشی است. از این رو، ارزیابی میزان خودنظم دهی تحصیلی در فرگیران از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی مقیاس خودنظم دهی است.

روش بررسی : پرسشنامه 34 ماده­ای خودنظم دهی انل و هانگ (2001) که شامل 4 عامل برنامه­ریزی، خودارزیابی، تلاش و خودکارآمدی است، توسط متخصصین، ترجمه و روایی محتوایی آن تائید شد و روی 336 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند، اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و LISREL بر روی داده­ها انجام گرفت.

یافته‌ها: چهار عامل اصلی مطرح شده در نسخه اصلی، توسط­ تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شد. این پرسشنامه 55 درصد از واریانس کل خودتنظیمی را تبیین می­کرد. تحلیل عاملی تائیدی نیز نشان داد که مدل 4 عاملی ناهمبسته بهترین مدل برازش شده برای تبیین داده های حاضر است.

نتیجه‌گیری : نتایج حاکی از این است که مقیاس خودنظم دهی انل و هانگ ، برای شناسایی قابلیت­های خودنظم­دهی دانشجویان ایرانی و به ویژه دانشجویان پزشکی کفایت لازم را دارد و در پژوهش‌های مختلف مخصوصاً در حوزه آموزش قابل استفاده است.

متن کامل [PDF 201 kb]   (3817 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb