دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 35-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feyzi H, mohammadi H, Rahmani M, Ahmadi S M. The Relationship Between Use of Social Networks With Achievement Motivation in Students of Kurdistan University of Medical Sciences. jmed 2019; 14 (1) :26-35
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-974-fa.html
فیضی حسین، محمدی هیوا، رحمانی مهیلا، احمدی سید مجتبی. بررسی ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (1) :26-35

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-974-fa.html


مربی، دانشکده پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بروجرد، ایران. ، hiva.nursing@gmail.com
چکیده:   (4910 مشاهده)
  • مقدمه: امروزه شبکه¬های اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در جهان تبدیل شده و از شهرت فراوانی برخوردار هستند و تأثیر این شبکه¬ها بر انگیزه پیشرفت دانشجویان امری انکارناپذیر شده است، بنابراین اطلاع از میزان و دلایل استفاده کاربران از این ابزار امری ضروری به نظر می¬رسد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد.
    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی۲۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 96-95 با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه¬ای مورد بررسی قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه شبکه های اجتماعی و انگیزه پیشرفت هرمنس جمع¬آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه۲۲ تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج: میانگین سن شرکت¬کنندگان 22/3 ± 85/21 سال بود. میانگین آزمون انگیزه پیشرفت در نمونه¬ها 8±78 بود، که نشان داد انگیزه پیشرفت در دانشجویان بالا بوده است. این در حالی است که نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد، بین میزان ساعت استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان رابطه آماری معنی¬داری وجود ندارد. اما بین ساعت مطالعه در زمان غیر از امتحان و معدل ترم گذشته با انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی¬ داری مشاهده شد(02/0=p).
    نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که با توجه به اینکه اکثریت دانشجویان در شبکه¬های اجتماعی عضویت دارند ولی استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیری نداشت.
    واژه‌های کلیدی: شبکه¬های اجتماعی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان علوم پزشکی

     
متن کامل [PDF 870 kb]   (1169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/9/17 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار: 1398/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb