Dastani M, Mokhtarzadeh M, Eydi M, Delshad A. Evaluating The Internet-Based Electronic Health Literacy Among Students of Gonabad University of Medical Sciences. jmed 2019; 14 (1) :36-45
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-965-fa.html
داستانی میثم، مختارزاده میلاد، عیدی محدثه، دلشاد علی. بررسی سطح سواد سلامت الکترونیک مبتنی بر اینترنت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (1) :36-45
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-965-fa.html
دانشجوی بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، meisam.dastani@gmail.com
چکیده: (5316 مشاهده)
مقدمه: سواد سلامت الکترونیک مهارت جستوجو، یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات سلامت از منابع اطلاعات الکترونیکی و بهکارگیری این اطلاعات برای تشخیص یا رفع اختلال بهداشتی است. هدف پژوهش بررسی میزان سواد سلامت الکترونیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد است.
روش بررسی: در این پژوهش پیمایشی- توصیفی، تعداد 430 نمونه با استفاده از فرمول برآورد یک نسبت به عنوان حجم نمونه بدست آمده است، که از دانشکده بهداشت 115 نفر، پرستاری 110 نفر، پزشکی 93 نفر، پیراپزشکی 112 نفر به صورت تصادفی و در مدت 6 ماه از شهریور 1396 تا فروردین 97 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع¬آوری دادهها نسخۀ استاندارد پرسشنامه EHEALS بود. دادههای جمع¬آوری شده با نرمافزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد سطح سواد سلامت الکترونیک %45.1 دانشجویان در وضعیت متوسط، %31.6 در وضعیت خوب و%9.1 در وضعیت خیلی خوب قرار دارد. %12.3 از دانشجویان دارای وضعیت ضعیف و %1.9 در وضعیت خیلی ضعیف بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه کروسکال والیس جهت مقایسه سطح سواد سلامت الکترونیک بین دانشکده¬ها نشان¬دهندۀ عدم سطح معناداری بود (P=0.270).
نتیجهگیری: با توجه به متوسط بودن سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد؛ اطلاعرسانی در زمینۀ دسترسی به اطلاعات سلامت آنلاین، قابل فهم و معتبر و آموزش ارزیابی اطلاعات سلامت تحت وب، از سوی مراجع اصلحی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در بالا رفتن سطح سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک افراد مؤثر خواهد بود.
واژههای کلیدی: سواد سلامت الکترونیک، اطلاعات سلامت تحت وب، دانشجویان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1397/8/25 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1398/2/7