meraji M, ZIaee A, erfani M, Fathalizdeh A, nouri M. Determination of Effective Factors on Attendance in Theoretical Classrooms from The Viewpoint of Students and Faculty Members of Paramedical Sciences Faculty of Mashhad in 2015. jmed 2019; 14 (1) :14-25
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-959-fa.html
معراجی مرضیه، ضیائی امیر حسین، عرفانی مریم، فتحعلیزاده علی اکبر، نوری مینا. تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاسهای درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (1) :14-25
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-959-fa.html
کارشناس ارشد فیزیک پزشکی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، nourim8@mums.ac.ir
چکیده: (4853 مشاهده)
چکیده
مقدمه: حضور در کلاس درس ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجو دارد در حالی که امروزه دانشجویان تمایلی برای حضور در کلاس ندارند لذا مطالعه¬ای با هدف تعیین عوامل موثر در حضور در کلاس¬های نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی انجام گردید.در مطالعه توصیفی- تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس در 4 حوزه استاد، دانشجو، محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه¬ای لیکرت تنظیم شده بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد آنالیز قرار گرفتند.
روش بررسی: در مطالعه توصیفی- تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس شامل 25 سوال در بخش اساتید و 27 سوال در پرسشنامه دانشجویان و در 4 حوزه استاد، دانشجو، محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه¬ای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوی پرسشنامه بعد از بررسی متون علمی مرتبط و توسط اساتید مجرب این حیطه و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت. داده-های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمون های توصیفی مورد آنالیز قرار گرفتند.
نتایج: اساتید و دانشجویان شرکت¬کننده در این پژوهش به ترتیب با میانگین سنی39/9 ± 16/43 و 23/1 ± 64/21 بودند. طبق نظر اساتید و دانشجویان به ترتیب بیشترین اهمیت به روش تدریس و تسلط استاد (%7/73) و (%6/46) و کمترین اهمیت به عوامل محیطی همچون نور و حرارت (%9/7) و (%2/13) تعلق گرفت.
نتیجهگیری: یکی از مهمترین دلایل حضور موثر دانشجویان در کلاس¬های درس نظری ویژگی¬های مثبت اساتید می¬باشد، در نتیجه مدرسان می¬توانند با بهبود روش تدریس، بالا بردن سطح علمی و ایجاد رابطه مناسب با دانشجویان باعث حضور آنها در کلاس درس گردند.
واژههای کلیدی: روش تدریس، ارتباط موثر، کلاس درس، دانشجویان علوم پزشکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1397/7/11 | پذیرش: 1397/8/30 | انتشار: 1398/2/7