دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج- ۴۵ متری گلشهر - کوچه شهید صفاریان - دانشکده بهداشت ، leilisalehi83@yahoo.com
چکیده: (6384 مشاهده)
سابقه و هدف: اهمالکاری تحصیلی از مشکلات شایع در بین دانشجویان است و از اصلیترین عوامل شکست در رابطه با مسائل مرتبط با یادگیری است. این مطالعه باهدف بررسی اهمالکاری تحصیلی و ارتباط آن با مؤلفههای تئوری شناختی اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت.
روشها: این مطالعه مقطعی بر روی ۳۰۰ دانشجوی انتخابشده به روش تصادفی طبقهای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده شامل مشخصههای دموگرافیک، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی و سازههای الگوی شناخت اجتماعی بود. نتایج این مطالعه به کمک نرمافزار SPSS و با در نظر گرفتن سطح معنیداری 05/0 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی ( T Test– Anova– ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون خطی)مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان موردمطالعه 8/8± ./22 بود که 59% دختر و 80% مجرد بودند. میانگین نمره اهمالکاری تحصیلی 24/4 ± 41/12 بود و اختلاف بین زنان و مردان، متأهلین و مجردان، گروههای مختلف سنی و رشتهای از این نظر معنیدار بود. بین اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی و خودکنترلی همبستگی خطی- منفی و معنیداری وجود داشت و این دو متغیر از عوامل پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان بودند.
نتیجهگیری: خودکارآمدی و خودکنترلی دو متغیر پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی میباشند که با طراحی راهبردهای مناسب در این زمینه میتوان شاهد کاهش اهمالکاری تحصیلی بود.
کلیدواژهها: اهمالکاری، اهمالکاری تحصیلی، نظریه شناخت اجتماعی بندورا
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/5/10 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/12/27