مقدمه: مسئله شکاف دیجیتال میتواند در مقیاس ملی و در بین نهادها و یا گروههای مختلف یک جامعه وجود داشته باشد چرا که در واقع، شکاف دیجیتالی حاکی از نابرابری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع نگرش به شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 265 نفر شده و برای انتخاب این نمونه از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت دیویس (1989) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اقتصادی - اجتماعی میباشد. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه تأیید و بهمنظور تأیید پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که بین نگرش نسبت به شکاف دیجیتالی و پیشرفت تحصیلی و همینطور وضعیت اقتصادی - اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین دادههای حاصل از آزمون تی مستقل بین نوع نگرش به شکاف دیجیتالی دانشجویان بر حسب جنسیت تفاوت معناداری نشان داد.
نتیجهگیری: برای اینکه فنآوریهای اطلاعات همچون موتور قدرتمند توسعه اقتصادی - اجتماعی به کار رود، شکافی که در دسترسی بهکارگیری این فناوریها بین افراد وجود دارد، باید حذف گردد. در این راستا، آموزشهای منظم برای توسعه منابع انسانی و کاهش شکاف دیجیتال ضرورت دارد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |