دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 99-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalani Z, Vaziri F, Koohpayezadeh J. Comparison of the education effect in simulated environment with educational film on acquiring midwifery students' episiotomy skill. jmed 2016; 11 (1) :91-99
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-665-fa.html
کلانی زهره، وزیری سیده فلور، کوهپایه زاده جلیل. مقایسه تأثیر آموزش در محیط شبیه‌سازی شده با فیلم آموزشی برکسب مهارت اپی‌زیاتومی دانشجویان مامایی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (1) :91-99

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-665-fa.html


کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد،یزد، ایران. ، Felorevaziri@gmail.com
چکیده:   (13285 مشاهده)

مقدمه: در آموزش بالینی برای پیشگیری از صدمه به بیماران ضروری است، با استفاده ازرویکردهای نوین آموزشی، دانشجویان، قبل از حضور در بالین، آمادگی لازم جهت انجام صحیح مهارت‌های بالینی را کسب نمایند، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش در محیط شبیه‌سازی شده و فیلم آموزشی بر کسب مهارت اپی‌زیاتومی دانشجویان مامایی انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش مداخله‌ای کلیه دانشجویان مامایی در شروع ترم 6 به تعداد 30 نفر به طور تصادفی در سه گروه، آموزش در محیط شبیه‌سازی و فیلم آموزشی و بدون مداخله قرار گرفتند. آموزش، روی مانکن و مولاژ انجام شد. فیلم از این آموزش تهیه و در اختیار هریک از دانشجویان گروه فیلم به طور خودآموز قرار گرفت. نتیجه آزمون عملی، درفهرست وارسی ثبت و داده‌ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: میانگین نمره‌ مهارت کلی دانشجویان در انجام اپی‌زیاتومی براساس کلیه‌ی موارد در سه گروه تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0>p). اما در مقایسه سه گروه به صورت دوبه‌دو در کلیه‌ی موارد بین گروه آموزش در محیط شبیه‌سازی شده و فیلم آموزشی تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت (975/0=p). سطح مهارت کلی، براساس کلیه‌ی موارد در گروه بدون مداخله نسبت به دو گروه دیگر کمتر بود.

نتیجه‌گیری: فیلم آموزشی که براساس اصول علمی طراحی گردد، به طور خودآموز می‌تواند به اندازه‌ آموزش توسط متخصص بالینی در محیط شبیه سازی شده بر میزان یادگیری دانشجویان مؤثر باشد، لذا استفاده از روش‌های آموزشی فوق در برنامه‌ریزی آموزش بالینی توصیه می‌گردد.

متن کامل [PDF 229 kb]   (1896 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/10/29 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb