مقدمه: در آموزش بالینی برای پیشگیری از صدمه به بیماران ضروری است، با استفاده ازرویکردهای نوین آموزشی، دانشجویان، قبل از حضور در بالین، آمادگی لازم جهت انجام صحیح مهارتهای بالینی را کسب نمایند، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش در محیط شبیهسازی شده و فیلم آموزشی بر کسب مهارت اپیزیاتومی دانشجویان مامایی انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش مداخلهای کلیه دانشجویان مامایی در شروع ترم 6 به تعداد 30 نفر به طور تصادفی در سه گروه، آموزش در محیط شبیهسازی و فیلم آموزشی و بدون مداخله قرار گرفتند. آموزش، روی مانکن و مولاژ انجام شد. فیلم از این آموزش تهیه و در اختیار هریک از دانشجویان گروه فیلم به طور خودآموز قرار گرفت. نتیجه آزمون عملی، درفهرست وارسی ثبت و دادهها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره مهارت کلی دانشجویان در انجام اپیزیاتومی براساس کلیهی موارد در سه گروه تفاوت آماری معنیداری داشت (001/0>p). اما در مقایسه سه گروه به صورت دوبهدو در کلیهی موارد بین گروه آموزش در محیط شبیهسازی شده و فیلم آموزشی تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (975/0=p). سطح مهارت کلی، براساس کلیهی موارد در گروه بدون مداخله نسبت به دو گروه دیگر کمتر بود.
نتیجهگیری: فیلم آموزشی که براساس اصول علمی طراحی گردد، به طور خودآموز میتواند به اندازه آموزش توسط متخصص بالینی در محیط شبیه سازی شده بر میزان یادگیری دانشجویان مؤثر باشد، لذا استفاده از روشهای آموزشی فوق در برنامهریزی آموزش بالینی توصیه میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |