مقدمه: رهبری در حوزه برنامه درسی به عنوان روش هایی برای بهبود برنامه ها و عملکردها بطور فزایندهای مهم است. متاسفانه به رهبری در مطالعات برنامه درسی توجه کمتری شده است. با توجه به نبود یک ابزار ارزشیابی با ملاک های عینی در فرایند رهبری برنامه درسی تحصیلات تکمیلی این مطالعه قصد داردبه طراحی یک ابزار ویژه روا و پایا بپردازد.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش روششناسی میباشد. طی انجام این پژوهش ابتدا از طریق مصاحبه با اعضای هیأتعلمی و مرور گسترده متون، ابعاد و گویههای ابزار مشخص شدند. سپس بااستفاده از تکنیک دلفی، 54 شاخص مهم استخراج شد. برای اعتبار صوری و محتوایی ازنظر متخصصین استفاده شد. پایایی نیز با یک مطالعه توصیفی روی 30 هیأتعلمی دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان از طریق همسانی درونی محاسبه گردید .
نتایج: ابتدا با توجه به تعریف رهبری برنامه درسی (عملکردهایی که در نقشهای مختلف رهبری برنامهدرسی دارای کاربرد میباشد)، ابعاد و گویههای ابزار تعیین و ابزار اولیه طراحی شد. نظرات اعضای هیأتعلمی صاحبنظر در مراحل مختلف طراحی و روانسنجی ابزار، اعمال گردید. همسانی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 5/96 بود که در هر بعد نیز به طور جداگانه تعیین شد.
نتیجهگیری: استفاده از این ابزار می توانید اثربخشی رهبری برنامه درسی را بهبود بخشد . شناسایی ویژگیهای رهبران موفق و موثر، و استفاده از این دانش در طراحی و اجرای برنامه درسی، ممکن است به ما کمک کند به نیازهای در حال تغییر فراگیران، مدرسان و دانشکدههای فردا پاسخ بهتری داده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |