مقدمه: یکی از شایعترین مشکلات روانی در بین دانشجویان، اضطراب امتحان است که میتواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روشبررسی: این مطالعه توصیفی– تحلیلی برروی510 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به روش نمونهگیری آسان در سال1393 انجام شد. در این پژوهش، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 25 سوالی اضطراب امتحان بود. دادههای جمعآوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این پژوهش198 دانشجو(8/38درصد) اضطراب امتحان خفیف، 140 دانشجو (5/27درصد) اضطراب امتحان متوسط و172 دانشجو (7/33درصد) اضطراب امتحان شدید داشتند. تفاوت بین میانگین اضطراب امتحان در رشتههای تحصیلی مختلف معنیدار بود (05/0P<) و دانشجویان رشته مامایی در مقایسه بـا دانشجویان سایر رشتهها استرس بیشتری را تجربه میکردند. بین متغیرهای جنس، محل سکونت، سن و معدل کل دانشجویان با اضطراب امتحان رابطه معنیداری مشاهده شد (05/0P<). اما بین متغیرهای تاهل، شغل والدین، ورودی نیمسال و اشتغال دانشجویان با اضطراب امتحان ارتباط معنیداری مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجهگیری: با توجه به میزان بالای اضطراب امتحان در بین رشتههای مختلف پزشکی، و با در نظر گرفتن تأثیر منفی این نوع از اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره و شناسایی علت بروز، و برنامهریزی جهت تعدیل آن پیشنهاد میگردد. بدیهی است که در اینراستا باید به گروههای دارای بیشترین خطر چون دانشجویان زن رشته مامایی توجه بیشتری معطوف گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |