مقدمه: با بررسی آگاهی اعضای هیأتعلمی نسبت به اصول تهیه سوالات امتحانی میتوان به دست اندرکاران در بهبود و ارتقای کیفیت آزمونها در دانشگاه کمک کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت علمی در ارتباط با تهیه سوالات چند گزینهای در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال 1393 انجام شد.
روشبررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی میزان آگاهی200 نفر از اعضای هیأت علمی غیر بالینی در ارتباط با طراحی سوالات چند گزینهای مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن توسط کارشناسان تایید و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ725/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شد.
یافتهها: میانگین نمره آشنایی اساتید با اصول تهیه سوالات چند گزینهای1/3±62/17 از حداکثر24 و میانگین مجموع نمره دانش اساتید با اصول تهیه سوالات چندگزینهای7/1±02/4 از حداکثر 9 بود. آزمونt نشان داد که بین آشنایی اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی، تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (05/0p<). اما بین دانش اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی تفاوت معنیدار آماری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان آشنایی و آگاهی اعضای هیأت علمی با اصول تهیه سوالات چندگزینهای در دانشگاه مطلوب نمیباشد. با توجه به اهمیت و نقش آزمونهای چندگزینهای در ارزشیابی دانشجویان و تأثیرگذاری دورههای آموزشی بر ارتقای کیفیت آزمونها برگزاری این دورهها برای اساتید، توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |