دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 207-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakurnia A, Aslami M. Familiarity and Knowledge of Academic Faculty Members Toward Preparation of MCQ Tests in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences . jmed 2015; 10 (3) :199-207
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-533-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، اسلمی مریم. میزان آشنایی و دانش اعضای هیأت‌ علمی نسبت به تهیه سوالات امتحانی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (3) :199-207

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-533-fa.html


کارشناس ارشد ایمنی شناسی، مربی گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (9674 مشاهده)

مقدمه: با بررسی آگاهی اعضای هیأت‌علمی نسبت به اصول تهیه سوالات امتحانی می‌توان به دست اندرکاران در بهبود و ارتقای کیفیت آزمون‌ها در دانشگاه کمک کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت‌ علمی در ارتباط با تهیه سوالات چند گزینه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال 1393 انجام شد.

روشبررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی میزان آگاهی200 نفر از اعضای هیأت علمی غیر بالینی در ارتباط با طراحی سوالات چند گزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود که روایی آن توسط کارشناسان تایید و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ725/0 تعیین شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شد.

یافته‌ها: میانگین نمره آشنایی اساتید با اصول تهیه سوالات چند گزینه‌ای1/3±62/17 از حداکثر24 و میانگین مجموع نمره دانش اساتید با اصول تهیه سوالات چند‌گزینه‌ای7/1±02/4 از حداکثر 9 بود. آزمونt نشان داد که بین آشنایی اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی، تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد (05/0p<). اما بین دانش اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی تفاوت معنی‌دار آماری مشاهده نشد (05/0p>).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میزان آشنایی و آگاهی اعضای هیأت‌ علمی با اصول تهیه سوالات چند‌گزینه‌ای در دانشگاه مطلوب نمی‌باشد. با توجه به اهمیت و نقش آزمون‌های چند‌گزینه‌ای در ارزشیابی دانشجویان و تأثیر‌گذاری دوره‌های آموزشی بر ارتقای کیفیت آزمونها برگزاری این دوره‌ها برای اساتید، توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 236 kb]   (1738 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/1/19 | پذیرش: 1394/4/15 | انتشار: 1394/9/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb