مقدمه: هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر ترجیح تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور از دید دانشآموختگان خارج از کشور میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی که بهصورت مقطعی در سال1392بر روی160 نفر از دانش آموختگان مراجعه کننده به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و مرکز بینالمللی همایشهای نهاد ایران انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه پژوهشگر گردآوری شد. همسانی درونی سوالات در تمام خرده مقیاسها با مقدار آلفای کرونباخ بیش از 70/0 تایید شد. جهت بررسی عوامل اصلی تاثیرگذاریبر ترجیح تحصیل در خارج از کشور با آزمون تیتک نمونهای و تعیین اولویت هر یک از عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد.
یافتهها: بیشتر افراد مورد مطالعه مردان (3/64%) بودند. میانگین تاثیر عوامل علم و فناوری91/2 و میانگین تاثیر عوامل مربوط به جذب دانشجو83/1 بود. تاثیرگذاری عوامل مربوط به جذب دانشجو، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل علم و فناوری و عوامل اقتصادی برترجیح تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور از دید دانش آموختگان از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0> p-value).
نتیجهگیری: یافتههای نشان داد که در بین عوامل اصلی ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از کشور عوامل علم و فناوری بیشترین تاثیر و عوامل مربوط به جذب دانشجو کمترین تاثیر را بر ترجیح تحصیل در خارج از کشور دارد و عامل امکانات بیشتر اینترنتی و عدم وجود محدودیت دسترسی به سایتها مهمترین عوامل در بین مقولههای علم و فنآوری برای ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از کشور بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |