مقدمه: آموزش بالینی به لحاظ اهمیت تربیت نیروهای انسانی ماهر و متخصص، قلب آموزش رشته های علوم پزشکی است. برای دستیابی به هدف فوق باید کیفیت آموزش را ارتقاء داد که این امر مستلزم ارزشیابی مستمر آن میباشد. در این راستا اتخاذ استراتژی آموزشی مناسب توسط مربیان بالینی توانمند، منجر به بهبود برآیندهای آموزش بالینی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی نحوه یادگیری مهارتهای بالینی و موانع آن از دیدگاه فارغ التحصیلان مامایی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی مقطعی روی 140 نفر کارشناس مامایی شاغل استان یزد با حداقل 6 ماه سابقه کار با استفاده از پرسشنامه متشکل از مشخصات دموگرافیک و گویههای مربوط به تعیین سطح مهارتهای رایج بالینی، راهها و موانع یادگیری مهارت های فوق انجام شد. پرسشنامهها پس از تکمیل با نرم افزار آماری Spss تحلیل گردید.
نتایج: سطح مهارتهای رایج بالینی اکثریت نمونه ها (5/56%) در سطح خوب، 7/30% در سطح متوسط و 8/12% در سطح ضعیف قرار داشت. آزمونهای آماری بین سطح مهارت بالینی نمونه ها با سن، بخش و سابقه کار بالینی اختلاف معنیداری نشان داد. در بررسی راههای کسب مهارتهای بالینی در 4/46% موارد یادگیری توسط مربی و موانع یادگیری مهارتهای بالینی مواجه نشدن با کیسهای مربوطه در زمان دانشجویی (3/69%) و آموزش عملی ناکافی (6/68%) عنوان گردید.
نتیجهگیری: هر چند مهارت بالینی فارغ التحصیلان در سطح خوب قرار داشت اما ضرورت بهسازی آموزش بالینی و اجرای برنامههای آموزش مداوم جهت کنترل و تضمین کیفیت مراقبتها احساس میگردد. همانطور که نمونههای پژوهش گزارش نمودند یادگیری مهارت بالینی در بیشتر موارد، توسط مربی بوده و موانع یادگیری مواجه نشدن با موردهای مربوطه در زمان دانشجویی و اثربخش نبودن آموزشها عنوان شده بود. لذا با برقراری توازن بین پذیرش دانشجو، نیازهای جامعه و امکانات موجود آموزشی شاهد ارتقاء کیفیت مراقبتها خواهیم بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |