دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 52-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Bouzarj_44@ssu.ac.ir
چکیده:   (24526 مشاهده)

 سابقه و اهداف: آموزش عالی نیروی محرکه و عامل پیشرفت هر جامعه­ای است. دانش­آموختگان علوم پزشکی نقش اساسی در تأمین سلامت جامعه دارند؛ لذا آموزش عالی در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دو بعد انتقال اطلاعات و القای اخلاق حرفه­ای بسیار مورد توجه است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اخلاق حرفه‌ای و تدریس مؤثر اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از منظر دانشجویان این دانشگاه است.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی با تکمیل 160 پرسشنامه توسط دانشجویان رشته­های مختلف دانشکده­های پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. به منظور ارزیابی تدریس مؤثر، از مؤلفه­های روش شناسی، رابطه­ تعاملی با دانشجویان، دانش پژوهی، محوریت رشد دانشجو، مدیریت کلاس و ارزیابی مناسب استفاده شد. ارزیابی اساتید توسط مؤلفه‌های گزارش مطلبی فرد و همکاران انجام گرفت. پرسشنامه‌ای حاوی 30 سؤال از مؤلفه­های یاد شده طراحی و روایی سنجی شد.

یافته­ها: به نظر دانشجویان 70% اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دارای ویژگی­ شخصیت ممتاز، راعی حرمت کلاس، خوددار غیبت از همکاران، ماهر در تدریس، رازدار و ساعی در رشد علمی دانشجویان می­باشند. بیش از 50% دانشجویان معتقدند اساتید این دانشگاه دارای ویژگی­های تدریس مؤثر هستند. انتقاد دانشجویان به اساتید شامل عدم تألیف کتب مرتبط، عدم صرف وقت کافی برای دانشجویان، یکنواختی روش آموزش، کم توجهی به مسائل دانشجویان و عدم دقت کافی در ارزیابی دانشجویان بود.

نتیجه­گیری: اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معمولاً از شایستگی علمی و اخلاقی برخوردارند ولی باید به مسائل دانشجویان بیشتر توجه نموده و برای تعامل با آنان وقت بیشتری صرف نمایند.

 

متن کامل [PDF 1170 kb]   (4622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/5/22 | انتشار: 1392/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.