کارشناسی ارشد پرستاری، مربی گروه داخلی جراحی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فارس، ایران ، s.azadian@yahoo.com
چکیده: (21360 مشاهده)
چکیده
سابقه و اهداف: دانشجویان پرستاری بهعنوان کسانی که مسائل و چالشهای حرفه پرستاری را از نزدیک تجربه میکنند، میتوانند اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران پرستاری قرار دهند. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از چالشهای حرفهای در دانشکده پرستاری مامایی حضرت فاطمه(س)شیراز در سال 1391 انجام گردید.
روش بررسی: این مطالعه کیفی با مشارکت 15 دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری، با نمونهگیری هدفمند انجام گردید. مشارکتکنندگان در دو گروه متمرکز و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، نیمه ساختاریافته برای جمع آوری دادهها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخهبرداری شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل درون مایهای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایههای اصلی و فرعی مشخص شدند.
یافتهها: یافتهها در قالب چهار درونمایه اصلی و یازده درونمایه فرعی شامل آموزش پرچالش ( با درونمایههای فرعی ضعف برنامه آموزشی، توانمندی ناکافی اساتید،کمبود انگیزه و تعهد دانشجویان، عدم تناسب امکانات و تجهیزات)، مراقبت غیراصولی (با درونمایههای فرعی مراقبت غیر همه جانبه و شکاف تئوری–عمل)، هویت حرفه ای-اجتماعی نامناسب ( با درونمایههای فرعی درک نادرست عمومی از حرفه پرستاری، عملکرد سازمانهای ذیربط، مشخص نبودن جایگاه دانشجوی پرستاری در نظام سلامت) و پژوهشهای ناکارآمد (با درونمایه های فرعی پژوهش دانشجویی و پژوهش غیر مبتنی بر نیاز ) استخراج شدند.
نتیجهگیری: دیدگاه دانشجویان پرستاری محدود به مسائل آموزشی نبوده و سایر ابعاد حرفه ای را نیز در بر میگیرد. مدیران و برنامهریزان پرستاری میتوانند با استفاده از تجربیات دانشجویان به راهکارهای مناسبی در جهت ارتقا حرفه پرستاری دست یابند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1391/10/2 | پذیرش: 1394/1/15 | انتشار: 1394/3/24