سابقه و اهداف: در میان روشهای مختلف ارزشیابی از اعضای هیات علمی، روش استفاده از نظرات دانشجویان کاربرد بسیاری یافته است. با توجه به اهمیت این روش، پژوهش حاضر با هدف تعیین اهمیت گویه های موجود در پرسشنامه ارزشیابی نحوه تدریس اساتید از نظر دانشجویان انجام گرفت.
روش بررسی : پژوهش حاضر از نوع مطالعه توصیفی و تحلیلی بود. تعداد 332 نفر به روش طبقهای- تصادفی از دانشجویان رشتهها و مقاطع مختلف از دانشکده بهداشت انتخاب گردیدند. پرسشنامه شامل دو بخش بود، بخش اول، اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 18 گویه مربوط به ارزشیابی اساتید و به صورت چهار گزینهای از بسیار موافق تا بسیار مخالف بود. گویهها در سه حیطه روش تدریس، ویژگیهای شخصیتی و سطح علمی اساتید و روش تدریس کاربردی دسته بندی شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 16 SPSS و پارامترهای میانگین، انحراف معیار، آزمون t-test ، Anova و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس نتایج این مطالعه دانشجویان بیش از 80% حیطه ویژگیهای شخصیتی استاد و سطح علمی او را مورد تائید قرار دادند. در بین رشتههای مختلف دانشجویان بهداشت حرفهای کمترین امتیاز و در بین مقاطع مختلف، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیشترین امتیاز را برای گویه ها گزارش کردند. یافتهها نشان داد بین سن و میانگین کل امتیازات گویه ها رابطه معنادار وجود داشت. همچنین بین وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال دانشجویان و میانگین کل امتیازات گویه ها تفاوت معنادار وجود داشت 001/ > P . دانشجویان به 4 گویه خود ارزشیابی بیش از 70 % امتیاز دادند.
نتیجهگیری: بیشترین توجه دانشجویان در مورد گویه های سه حیطه پرسشنامه توجه به حیطه سطح علمی و ویژگیهای شخصیتی اساتید بود که توجه و تاکید بیشتر به جنبههای شخصیتی، علمی، اخلاقی اساتید را نشان میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |