Hasanvand ُ, Gudarzi E, Hasanvand A. Investigating the Effect of Educational Animation on Learning Motivation and Academic Engagement of Medical Students in the Pharmacology Course at Lorestan University of Medical Sciences. jmed 2025; 20 (2) :1218-1238
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1565-fa.html
حسنوند شیرین، گودرزی الهام، حسنوند امین. تأثیر پویانمایی آموزشی بر انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس فارماکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1218-1238
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1565-fa.html
دانشیار، گروه فارماکولوژی و سمشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران. ، dr.hasanvand@yahoo.com
چکیده: (55 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت علوم آموزشی، بهرهگیری از روشهای نوین مانند یادگیری ترکیبی و ابزارهای چندرسانهای اهمیت فزایندهای یافته است. پویانماییهای ویدیویی با سادهسازی مفاهیم پیچیده و افزایش تعامل، نقش مهمی در ارتقای انگیزه و مشارکت یادگیرندگان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پویانمایی بر انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس فارماکولوژی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه نیمهتجربی بر روی ۹۳ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفت. آموزش به دو شیوه انجام شد: در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی و در گروه مداخله از روش ترکیبی سخنرانی همراه با پویانمایی استفاده گردید. دادهها با پرسشنامههای استاندارد انگیزش یادگیری و درگیری تحصیلی گردآوری شد و برای تکمیل یافتهها، با ۱۰ نفر از دانشجویان گروه مداخله مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار Stata و آزمونهای آماری مناسب شامل تحلیل کوواریانس و تی زوجی انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد میانگین نمره انگیزش یادگیری در گروه مداخله به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (۱۱۲.۱۰ در برابر ۹۱.۲۵). همچنین، درگیری تحصیلی در گروه مداخله افزایش چشمگیری داشت (۷۹.۶۷ در برابر ۵۴.۳۱؛ p<0.001). بررسی ابعاد مختلف نیز نشان داد پویانمایی موجب بهبود توجه، خودباوری، رضایت و درگیری تحصیلی شده است.
نتیجهگیری: استفاده از پویانمایی بهعنوان ابزاری مؤثر در آموزش فارماکولوژی، میتواند انگیزه و درگیری تحصیلی دانشجویان پزشکی را ارتقا دهد و به بهبود کیفیت آموزش پزشکی کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/2/29 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار: 1404/6/31