مربی، گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران & مربی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، hyazdaninejhad@gmail.com
چکیده: (39 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنیبر بازی به عنوان یک روش آموزشی جذاب، پتانسیل بالایی در آموزش پزشکی دارد. ارزیابی پنهان که به طور یکپارچه در بازی ادغام میشود، میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد فراگیران بدون ایجاد اضطراب ناشی از آزمونهای سنتی ارائه دهد. هدف این مطالعه، تعیین کاربردها، مزایا و چالشهای ارزیابی پنهان در یادگیری مبتنی بر بازی در آموزش پزشکی است.
روش بررسی: این مطالعه مروری روایتی با جستجوی نظاممند درپایگاههای داده PubMed، Scopus، Web of Science، ERIC، مگیران، ایران داک و SID در طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ انجام شد. کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجو شامل "ارزیابی پنهان"، "آموزش"، "ارزیابی تکوینی" و "یادگیری مبتنیبر بازی" بودند. غربالگری، استخراج داده و تحلیل محتوایی بهصورت مستقل توسط دو پژوهشگر و براساس معیارهای ورود صورت گرفت.
نتایج: در نهایت 25 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که ارزیابی پنهان میتواند بازخورد شخصیسازی شده، ارزیابی مهارتهای غیرشناختی، افزایش انگیزه و ارائه دادههای معتبر در یادگیری مبتنیبر بازی فراهم کند. همچنین نتایج نشان داد ارزشیابی پنهان با چالشهایی در زمینههای طراحی دقیق ارزیابی، اعتبار و پایایی دادهها، ملاحظات اخلاقی و هزینه و زمان روبروست.
نتیجهگیری: ارزیابی پنهان در محیطهای یادگیری مبتنیبر بازی میتواند شیوه سنجش و یادگیری را متحول کند و فرصتهای جدیدی برای بازخورد شخصیسازیشده، سنجش مهارتهای پیچیده و ارتقای خودتنظیمی فراهم سازد. اما موفقیت عملی آن نیازمند اعتبارسنجی دقیق، توجه به ابعاد اخلاقی و توسعه پژوهشهای طولی و تطبیقی است.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/3/25 | انتشار: 1404/4/8