دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 1082-1091 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirkalali Sijavandi F S, Sanjar Mussavi N, Habibi Doroh M, Farajpour A. Medical Students' Perceptions of the Professional Atmosphere in Clinical Education Environments Using the UMKC-SOM Professional Atmosphere Questionnaire. jmed 2025; 20 (1) :1091-1082
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1557-fa.html
امیر کلالی فائزه سادات، سنجر موسوی ناصر، حبیبی محمد، فرج پور آرزو. ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای‌گری در محیط‌های آموزش بالینی با استفاده از پرسشنامه فضای حرفه‌ای گری UMKC-SOM. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1091-1082

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1557-fa.html


استادیار، گروه علوم پایه، واحد علوم پزشکی مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران ، ar.farajpour@gmail.com
چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: فضای آموزشی موضوع مهمی در توسعه حرفه‌ایگری است و ارزیابی منظم و اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای حفظ و توسعه حرفه‌ای‌گری لازم است. این مطالعه با هدف بررسی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای‌گری در محیط‌های آموزش بالینی طراحی و اجرا شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که در سال 1402 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی مشهد انجام شد دانشجویان پزشکی در مقاطع بالینی به روش سرشماری پرسشنامه فضای حرفه‌ای‌گری UMKC-SOM را تکمیل نمودند. نسخه فارسی پرسشنامه پس از تأیید روایی و پایایی آن به صورت الکترونیک و کاغذی توسط دانشجویان تکمیل شد.
نتایج: در بررسی 295 دانشجوی بالینی پزشکی، میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان از فضای حرفه‌ای‌گری 75/107 ± 0/138 می‌باشد. بین میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای به تفکیک جنسیت تفاوت معنی‌دار وجود نداشت (05/0<p ). بین میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0>p).
نتیجه‌گیری: به طور کلی میانگین نمره ادراک دانشجویان از فضای حرفه‌ای‌گری قابل قبول و از میانگین بالاتر است ولی میانگین نمره دانشجویان کارورز پزشکی کمتر از میانگین نمره کارآموزان پزشکی است که با توجه به تجربه، حضور بیشتر و تعامل بیشتر کارورزان با محیط بالینی به نظر می‌رسد این مهم بایستی مورد توجه متولیان برنامه‌های آموزش پزشکی قرار گیرد.


 
متن کامل [PDF 659 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار: 1404/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb