دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 1092-1104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ferdosian F, Keshmiri F, Nafei Z, Akbarian E. Workplace-Based Assessment of Clinical Competencies in Pediatric Residents. jmed 2025; 20 (1) :1104-1092
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1551-fa.html
فردوسیان فرزاد، کشمیری فاطمه، نافعی زهرا، اکبریان الهه. ارزیابی توانمندیهای دستیاران طب اطفال با استفاده از ارزیابی مبتنی بر محل کار. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1104-1092

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1551-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، nafeiy@yahoo.com
چکیده:   (42 مشاهده)
چکیده
مقدمه: ارزیابی توانمندی‌های بالینی دستیاران پزشکی با استفاده از روش‌های ارزیابی مبتنی بر محل کار، می‌تواند به بهبود عملکرد و یادگیری آن‌ها کمک کند. این مطالعه با تأکید بر رویکرد ارزیابی مبتنی بر توانمندی، از دو ابزار Mini-CEX و 360 درجه برای سنجش توانمندی‌های بالینی دستیاران طب اطفال استفاده کرده است.
روش کار: مطالعه‌ای توصیفی-تحلیلی بر روی 18 دستیار طب اطفال در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. ارزیابی با آزمون Mini-CEX در هفت حیطه عملکردی و آزمون 360 درجه از دیدگاه اساتید، بیماران، پرستاران، همتایان و خودارزیابی انجام شد. داده‌ها با آمار توصیفی، آزمون T-test، ضریب همبستگی پیرسون و RM-ANOVA در نرم‌افزار SPSS16 تحلیل شد (سطح معنی دار ی: P-value0.05)
نتایج: نمرات آزمون 360 درجه (73.93±14.61) نشان دادند که توانمندی‌های بالینی دستیاران در سطح متوسط به بالا قرار دارد. نتایج نشان داد بین نمرات اساتید با نمرات خودارزیابی دستیاران و نیز نمرات بیماران به طور معنی داری همبستگی وجود دارد. همچنین نمرات دستیاران از دیدگاه بیمار و همتایان طور معنی داری همبستگی دارد. (P-value=0.005) میانگین نمرات آزمون mini-CEX در هر سال دستیاری روند صعودی داشته و از سطح متوسط رو به بالا به سطح عالی بهبود یافت. نتایج آزمون Mini-CEX و آزمون 360 درجه نشان داد نمرات دستیاران سال 2 نسبت به دستیاران سال 3 بالاتر بود و نمرات دستیاران سال اول کمترین سطح را داشت.
نتیجه گیری: 
روش‌های ارزیابی مبتنی بر محل کار ابزار مفیدی برای تعیین وضعیت عملکرد و بهبود یادگیری دستیاران محسوب می‌شوند. نتایج این مطالعه نشان داد که دستیاران سال سوم در برخی ابعاد، به ویژه مهارت‌های غیرتکنیکی، نمرات پایین‌تری داشتند. بنابراین، تأکید بیشتر بر آموزش مهارت‌های ارتباطی و حرفه‌ای در برنامه‌های آموزشی پیشنهاد می‌شود. همچنین، استفاده از ارزیابی تکوینی با هدف ایجاد فرصت یادگیری، تمرین و دریافت بازخورد برای بهبود عملکرد دستیاران توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 689 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/12/25 | پذیرش: 1404/3/18 | انتشار: 1404/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb