دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 985-971 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari S, Namjou Z, Antikchi M, Askari zaman M, Bakhshi F. The Needs of New Nursing Students to Become Professionals; Explaining the Experiences of Students and Graduates. jmed 2025; 19 (4) :971-985
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1531-fa.html
حیدری سارا، نامجو زهرا، آنتیک چی مهناز، عسکری زمان مهدی، بخشی فاطمه. نیازهای دانشجویان نوورود پرستاری برای حرفه‌ای شدن؛ تبیین تجارب دانشجویان و دانش آموختگان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (4) :971-985

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1531-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، fateme.bakhshii@gmail.com
چکیده:   (194 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان نوورود پرستاری برای گذار به حرفه‌ای شدن، نیازهای آموزشی متنوعی دارند که باید شناسایی و برآورده شوند. این مطالعه با بررسی تجارب دانش‌آموختگان و دانشجویان سال چهارم پرستاری، به شناسایی این نیازها پرداخته تا به مسئولان آموزشی در تسهیل مسیر حرفه‌ای شدن دانشجویان کمک کند.
روش بررسی: این مطالعه در سال ۱۴۰۳ در دانشکده پرستاری مامایی شهید صدوقی یزد به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. داده‌ها با نمونه‌گیری هدف‌مند و از طریق یک جلسه بحث گروهی متمرکز و ۱۵ مصاحبه نیمه‌ساختارمند با ۲۹ دانشجو و دانش‌آموخته پرستاری جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها بر اساس روش گرانهام و لاندمن انجام و اعتبار آن با معیارهای گوبا و لینکلن تأیید شد.
 نتایج: فرایند تجزیه و تحلیل اطلاعات منجر به پیدایش 458 کد اولیه ،84 کداصلی، هشت زیرمضمون و سه مضمون گردید مضامین اصلی و مضامین فرعی تحلیل کیفی شامل نقشه راه یادگیری (پیکره بندی آموزشی، خودکارآمدی تحصیلی)، توانمندی حرفه‌ای (تعهد و ارزشهای حرفه‌ای، نظام حرفه‌ای، فرایند اجتماعی شدن) و توسعه فردی (یادگیری خودراهبر،.مهارتهای بین فردی، آمادگی برای مسیرحرفه‌ای آینده) بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بر لزوم رویکردی جامع و یکپارچه در آموزش پرستاری تأکید می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که برای تسهیل حرفه‌ای شدن، علاوه بر مهارت‌های علمی، توسعه فردی و حرفه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این نتایج می‌تواند به طراحان برنامه‌های آموزشی کمک کند تا با درک نیازهای دانشجویان، برنامه‌هایی طراحی کنند که آن‌ها را برای نقش‌های حرفه‌ای آماده‌تر سازد. اجرای این برنامه‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات پرستاری و سلامت جامعه بینجامد.
 
متن کامل [PDF 603 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1403/9/11 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1403/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb