دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 883-873 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، hakimeh.sabeghi@gmail.com
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه: در حرفه پرستاری، وجود سطح مناسبی از استدلال اخلاقی موجب ارائه مراقبت‌های باکیفیت‌تر به بیماران و افزایش رضایت شغلی در پرستاران می‌شود. داشتن هویت حرفه‌ای باعث افزایش اعتماد به نفس، احساس تعلق‌پذیری به حرفه و برقراری ارتباطات بینفردی در افراد می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سطوح استدلال اخلاقی کلبرگ با هویت حرفه‌ای دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم ۴ تا 8 دانشکده‌های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر مبنای نسبت انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه هویت حرفه‌ای هائو و استدلال اخلاقی کلبرگ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره استدلال اخلاقی و هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری به ترتیب 21/5±04/47 و 16/11±98/61 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین استدلال اخلاقی با هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (55/0=r، 001/0 p<).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده، استدلال اخلاقی با هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری دارد، بنابراین با آموزش مفاهیم اخلاقی به دانشجویان پرستاری می‌توان زمینه رشد استدلال اخلاقی و در نتیجه ارتقای هویت حرفه‌ای آنان را فراهم نمود.
 
متن کامل [PDF 610 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/7/1 | پذیرش: 1403/9/11 | انتشار: 1403/10/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.